Εναλλακτικές μέθοδοι αξιολόγησης – Οδηγίες προς τις φοιτήτριες και τους φοιτητές

Το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, λόγω της έκτακτης ανάγκης που έχει δημιουργηθεί από την πανδημία του COVID-19 και λαμβάνοντας υπόψη τις κατευθυντήριες γραμμές που έδωσε ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτερη Εκπαίδευση, καθώς επίσης και το ψήφισμα της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου, προχωρεί στην υιοθέτηση και χρήση εναλλακτικών μεθόδων αξιολόγησης.

Αυτές οι μέθοδοι θα χρησιμοποιηθούν από μόνες τους ή σε συνδυασμό σύμφωνα με τις αποφάσεις που θα λάβει το κάθε Τμήμα και ανάλογα με τη φύση του κάθε μαθήματος.

Σύμφωνα με σχετική απόφαση της Συγκλήτου, η περίοδος τελικής εξέτασης / αξιολόγησης παρατείνεται έως τις 5 Ιουνίου 2020 (συμπεριλαμβανομένης).

1. Προφορική εξ αποστάσεως εξέταση

  1. Η προφορική εξέταση μαγνητοσκοπείται και η ελάχιστη διάρκεια ανά εξεταζόμενο είναι 30 λεπτά.
  2. Οι φοιτητές θα ενημερώνονται αναφορικά με τον τρόπο και την ώρα της προφορικής εξέτασης από τον/την καθηγητή/τρια τους.

2. Ηλεκτρονική γραπτή εξέταση και επιτήρηση

  1. Η εξέταση αυτή γίνεται σε καθορισμένο χρόνο (π.χ. 3 ώρες), είναι σύγχρονη και οι φοιτητές/φοιτήτριες επιτηρούνται εξ αποστάσεως σε ειδική πλατφόρμα με ειδικά λογισμικά.
  2. Σε αυτού του είδους την εξέταση θα γίνει ταυτοποίηση των εξεταζόμενων και οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να έχουν τον ανάλογο τεχνολογικό εξοπλισμό. Με το πέρας του καθορισμένου χρόνου γίνεται ταυτόχρονη αποστολή των εξεταστικών δοκιμίων.
  3. Θα δίνεται περισσότερος χρόνος στους εξεταζόμενους σε περίπτωση τεχνικών προβλημάτων ή δυσκολιών.
  4. Γίνεται προσπάθεια όπως οι φοιτητριες/τές δεν έχουν εξετάσεις σε διαδοχικές μέρες.

3. Αξιολόγηση με ανοικτά βιβλία (Open-book exams/ take- home exams)

  1. Η εξέταση από το σπίτι γίνεται σε καθορισμένο χρόνο (π.χ. 3 ώρες) και υπάρχει καθορισμένος χρόνος επιστροφής του δοκιμίου σε συγκεκριμένη ηλεκτρονική διεύθυνση.
  2. Σε αυτού του είδους την εξέταση τα ερωτήματα είναι κρίσεως, οι απαντήσεις των ερωτημάτων δεν υπάρχουν αυτούσιες στο βιβλίο, τις σημειώσεις του μαθήματος ή σε κάποια διαδικτυακή πηγή. Θα πρέπει να συνθέσετε τη γνώση για να απαντήσετε στο ερώτημα.
  3. Σε τέτοιου είδους εξέταση δεν χρειάζεται να απομνημονεύσετε τη γνώση (τα βιβλία είναι στη διάθεσή σας όπως και να έχει). Θα πρέπει να έχετε κατανοήσει και αφομοιώσει τη γνώση, τις όποιες έννοιες, τις όποιες πληροφορίες, ή τις όποιες θεωρίες και να τις χρησιμοποιήσετε ή να τις εφαρμόσετε για να παραγάγετε νέα γνώση εφαρμόζοντας διαδικασίες λύσης προβλήματος και κριτική σκέψη.
  4. Οι μορφές των δοκιμίων σε αυτή την περίπτωση μπορεί να ποικίλλουν. Μπορεί να έχουμε δοκίμια με ερωτήματα κρίσεως, θέματα που απαιτούν λύση προβλήματος ή/και αναστοχασμό επί της διδαχθείσας ύλης, σενάρια, περιπτώσεις μελέτης, σκιαγραφήσεις, κρίσιμα περιστατικά κ.λπ.

Στις πιο πάνω μεθόδους μπορεί να προστεθούν συνδυαστικά και άλλες μέθοδοι όπως το project, οι μελέτες περίπτωσης, η υπόδηση ρόλων, το πορτοφόλιο, τα αναστοχαστικά ημερολόγια ή οι δραστηριότητες αναστοχασμού.

Το κάθε γνωστικό αντικείμενο είναι διαφορετικό, επομένως χρειάζεται διαφορετικές μεθόδους αξιολόγησης. Οι διδάσκοντες και οι διδάσκουσες του κάθε γνωστικού αντικειμένου θα κρίνουν ποιες είναι οι καλύτερες μέθοδοι και ανάλογα θα χρησιμοποιηθούν.

Πώς να προετοιμαστείς για τις Εναλλακτικές Εξετάσεις στο σπίτι με Ανοικτά Βιβλία;

Οι εναλλακτικές εξετάσεις με ερωτήσεις για το σπίτι σας επιτρέπουν να δουλέψετε µε το δικό σας ρυθµό και να έχετε πρόσβαση σε διάφορες πηγές και πληροφοριακό υλικό κατά την απάντηση των εργασιών ή ερωτημάτων που θα σας δοθούν. Οι εναλλακτικές εξετάσεις στο σπίτι με ανοικτά βιβλία, επιτρέπουν στους διδάσκοντες να διερευνήσουν την συνθετική σας ικανότητα αλλά και την ικανότητά σας για εφαρμογή γνώσεων στην επίλυση προβλημάτων που προσομοιώνουν καταστάσεις που αντιμετωπίζουν επαγγελματίες στην πραγματική ζωή καθημερινά, όπου πρέπει να χρησιμοποιήσουν όλες τις πηγές ή/και τις υποδομές που διαθέτουν προκειμένου να επιλύσουν ένα πρόβλημα, να προετοιμάσουν µια έκθεση, ένα άρθρο κ.λπ. Οι εναλλακτικές εξετάσεις στο σπίτι μπορεί να φαίνονται πιο εύκολες αφού η δυνατότητα πρόσβασης στη γνώση μέσω του βιβλίου, μειώνουν το άγχος που λογικά νιώθετε. Ωστόσο, χρειάζεται να είστε πολύ προσεκτικοί με αυτού του είδους την εξέταση γιατί τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται. Για την ακρίβεια σε αυτού του είδους την εξέταση δεν είναι ικανοποιητική η απλή απομνημόνευση γνώσεων, αλλά αντίθετα χρειάζεται πολύ βαθιά κατανόηση των εννοιών.

Τα υλικά που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σε μια εξέταση με ανοικτά βιβλία μπορεί να διαφέρουν. Μερικές εξετάσεις επιτρέπουν πρόσβαση σε κάποια από τα ακόλουθα υλικά/ πηγές. Βεβαιωθείτε συζητώντας με την/τον καθηγήτρια/τή σας ποια υλικά και πηγές μπορείτε να χρησιμοποιείτε στην εξέταση με ανοικτά βιβλία που θα έχετε στο σπίτι σας.

Τα υλικά/ πηγές που μπορεί να χρησιμοποιήσετε σε μια εξέταση στο σπίτι με ανοικτά βιβλία είναι:

• Οι σημειώσεις σας
• Βιβλία, άρθρα ή εγχειρίδια
• Εξοπλισμός όπως ηλεκτρονικός υπολογιστής
• Πρόσβαση σε λογισμικά
• Πρόσβαση στο διαδίκτυο

Ο βασικός περιορισμός για τις εξετάσεις στο σπίτι είναι ότι πρέπει να είναι η προσωπική δουλειά σας – πρέπει να τις επιχειρήσετε μόνοι σας χωρίς τη βοήθεια άλλων.

Τι είδους ερωτήσεις περιλαμβάνονται στις εναλλακτικές εξετάσεις;

Μια εναλλακτική εξέταση δεν ελέγχει την ικανότητά σας να απομνημονεύετε πληροφορίες. Αντίθετα, αξιολογεί την ικανότητά σας να εντοπίζετε γνώσεις και πληροφορίες που χρειάζονται για την επίλυση προβλημάτων. Επίσης αξιολογεί την ικανότητά σας να παρέχετε άρτια δομημένα και καλά παρουσιαζόμενα επιχειρήματα και λύσεις.

Παρανοήσεις σχετικά με την εναλλακτική αξιολόγηση

Παρανόηση 1: Οι εξετάσεις με ανοικτά βιβλία είναι «πανεύκολες».

Μια εναλλακτική εξέταση δεν είναι μια εύκολη επιλογή. Η απάντηση στις ερωτήσεις απαιτεί κάτι περισσότερο από την απλή αντιγραφή πληροφοριών από κείμενα. Για παράδειγμα, η πρόσβαση σε ένα βιβλίο θα σας εμποδίσει να δώσετε μια λανθασμένη απάντηση, αλλά δεν θα είναι αρκετό να παραθέσετε αυτή την πληροφορία. Θα χρειαστεί να συνθέσετε ή να δείτε κριτικά μια έννοια ή μια κατάσταση και αυτό πιθανότατα να μην είναι γραμμένο στο βιβλίο.

Παρανόηση 2: Δεν χρειάζεται να μελετήσουμε ή να προετοιμαστούμε.

Πιθανώς η μεγαλύτερη εσφαλμένη αντίληψη για τις εξετάσεις με ανοικτά βιβλία είναι ότι δεν χρειάζεται να μελετήσετε. Θα πρέπει να μελετήσετε ακριβώς όπως θα κάνατε για οποιαδήποτε άλλη εξέταση. Έχοντας πρόσβαση σε βιβλία και σημειώσεις σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να απομνημονεύσετε τόσα πολλά στοιχεία, αλλά σίγουρα θα πρέπει να έχετε βαθιά κατανόηση των εννοιών που μάθατε και να είστε σε θέση να τις εφαρμόσετε αποτελεσματικά σε νέα πλαίσια στην επίλυση νέων προβλημάτων ή στην εφαρμογή τους σε νέα πλαίσια.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κατανοήσετε πλήρως και να είστε εξοικειωμένοι με το περιεχόμενο και τα υλικά του μαθήματος, ώστε να μπορείτε να βρείτε και να χρησιμοποιήσετε τις κατάλληλες πληροφορίες. Σε εξετάσεις με ανοικτά βιβλία, θα πρέπει να μπορείτε να βρίσκετε γρήγορα τις σχετικές πληροφορίες στους πόρους που διαθέτετε. Θα πρέπει να δημιουργήσετε δείκτες που με ευκολία θα σας παραπέμπουν και θα σας βοηθούν να εντοπίζετε τις πληροφορίες που χρειάζεστε.

Παρανόηση 3: Μπορείτε να αντιγράψετε κατ ‘ευθείαν από το βιβλίο!

Δεν μπορείτε να αντιγράφετε κομμάτια κειμένου απευθείας από εγχειρίδια ή σημειώσεις. Αυτή πρακτική λέγεται λογοκλοπή. Σε εναλλακτικές εξετάσεις τα υλικά των πόρων διατίθενται σε εσάς, οπότε αναμένεται να κάνετε περισσότερα από την απλή αναπαραγωγή τους. Πρέπει να μπορείτε να βρείτε, να ερμηνεύσετε και να εφαρμόσετε τις πληροφορίες από τις πηγές σας στις ερωτήσεις των εξετάσεων.

Παρανόηση 4: Όσο περισσότερα υλικά τόσο το καλύτερο!

Μην επιβαρύνεστε με πολλές και άσκοπες πηγές στην εξέταση γιατί μπορεί να λειτουργήσει εις βάρος του χρόνου σας- χρησιμοποιήστε μόνο ό,τι χρειάζεστε. Οι στοίβες των βιβλίων δεν εγγυώνται απαραίτητα την καλή απόδοσή σας και δεν θα έχετε χρόνο για εκτενή ανάγνωση. Επιλέξτε προσεκτικά τα υλικά σας και οργανώστε τα για γρήγορη αναφορά.