«Οιστός», Τεύχος 5

2023

Ερευνητικά Προγράμματα

BENDiT-EU (2020-1-RO-10-KA203-080261), Burnout Education, Normatives and Digital Tools for European Universities, (2020-2023)

Ολοκλήρωση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος BENDiTEU για την Επαγγελματική Εξουθένωση στις Επιστήμες Υγείας και Άλλες Συναφείς Επιστήμες

Τον Μάιο του 2023 ολοκληρώθηκε με επιτυχία το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus ΚΑ2 με τίτλο «Burnout Education, Normatives and Digital Tools for European Universities – BENDiTEU. Στο έργο συμμετείχαν έξι ευρωπαϊκοί ακαδημαϊκοί και ιδιωτικοί εταίροι: «Carol Davila» University of Medicine and Pharmacy (Ρουμανία), National Institute of Health Care Services Management (Ρουμανία), Τrakia University (Βουλγαρία), University of Murcia (Ισπανία), Lusofona University (Πορτογαλία), το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, και Vitale Tecnologie Comunicazione (Ιταλία). Η ομάδα εργασίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας απαρτιζόταν από τα ακόλουθα άτομα: Έλενα Παπαναστασίου, Λευκή Κουρέα, Μάριος Κωνσταντίνου, Αγνή Στυλιανού και Κυριάκος Δημητρίου.

Το έργο, με διάρκεια 2,5 έτη, ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2020 και είχε ως γενικό σκοπό την ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων και ενός προγράμματος εκπαίδευσης για τη στήριξη φοιτητών/τριών των Επιστημών Υγείας (π.χ., Ιατρικής, Φαρμακευτικής) και συναφών επιστημών (π.χ., Ψυχολογίας, Κοινωνικής Εργασίας, Παιδαγωγικών), οι οποίοι/ες βρίσκονται σε ρίσκο για επαγγελματική εξουθένωση. Ειδικότερα, το έργο BENDiT-EU επικεντρώθηκε σε τέσσερις βασικούς στόχους:

  1. Την ανάπτυξη ευαισθητοποίησης φοιτητών/τριών και προσωπικού για την επαγγελματική εξουθένωση μέσω της παροχής επιστημονικά τεκμηριωμένων πληροφοριών σε σχέση με την ανίχνευση, την πρόληψη και τις αποτελεσματικές παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της εξουθένωσης.
  2. Τη βελτίωση της ευεξίας των φοιτητών/τριών της ιατρικής καθώς και φοιτητών/τριών άλλων συναφών Επιστημών Υγείας και Κοινωνικών Επιστημών, οι οποίοι/ες ενδεχομένως να αντιμετωπίζουν ήπια έως σοβαρά συμπτώματα εξουθένωσης.
  3. Τη βελτίωση των δεξιοτήτων του προσωπικού, που παρέχει υποστήριξη και συμβουλευτική στους/στις εν λόγω φοιτητές/τριες.
  4. Την παροχή συστάσεων και εισηγήσεων στους ακαδημαϊκούς φορείς για την ανάπτυξη πολιτικών και κανονισμών βασισμένων στην πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης.

Για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος, αναπτύχθηκαν τέσσερα παραδοτέα με σκοπό τη δημιουργία μιας πολυεπίπεδης παρέμβασης για την αντιμετώπιση του κοινωνικού φαινομένου της επαγγελματικής εξουθένωσης. Συγκεκριμένα,

  1. Για την ευαισθητοποίηση των φοιτητών/τριών, δημιουργήθηκε ένα εγχειρίδιο τσέπης επικεντρωμένο στην ατομική πρόληψη και παρέμβαση, προκειμένου να μεταδοθεί το βασικό μήνυμα ότι η πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης μπορεί να γίνει καθημερινή συνήθεια και ότι η αυτοθεραπεία είναι εύκολα διαθέσιμη.
  2. Για τη βελτίωση της ευεξίας των φοιτητών/τριών με ρίσκο ανάπτυξης συμπτωμάτων επαγγελματικής εξουθένωσης, δημιουργήθηκε μια διαδικτυακή πλατφόρμα που παρέχει τη δυνατότητα αυτοαξιολόγησης του βαθμού της εξουθένωσης και την παροχή εισηγήσεων για την αντιμετώπιση της επαγγελματικής εξουθένωσης.
  3. Για τη βελτίωση των δεξιοτήτων προσωπικού που παρέχει υπηρεσίες συμβουλευτικής και ψυχολογικής στήριξης στους/στις φοιτητές/τριες, σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε ένα πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης των εν λόγω φοιτητών/τριών καθώς και ένας συνοδευτικός οδηγός κατάρτισης του προσωπικού για την εκτέλεση του εκπαιδευτικού προγράμματος.
  4. Για την προώθηση μιας οργανωμένης πολιτικής στην αντιμετώπιση της επαγγελματικής εξουθένωσης, δημιουργήθηκε μια εργαλειοθήκη προς αξιοποίηση από ακαδημαϊκούς φορείς, η οποία περιλαμβάνει ένα ενημερωτικό φυλλάδιο για την εξουθένωση, έναν κατάλογο ελέγχου για την αξιολόγηση της τρέχουσας κατάστασης σε πανεπιστημιακό επίπεδο και ένα σύνολο βέλτιστων πρακτικών που εντοπίστηκαν σε διεθνές επίπεδο, που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν από ακαδημαϊκά ιδρύματα με κλάδους σπουδών στις Επιστήμες Υγείας καθώς και άλλων συναφών επιστημών για μείωση της επαγγελματικής εξουθένωσης των φοιτητών/τριών.

Σημειώνεται πως όλα τα παραδοτέα είναι διαθέσιμα σε επτά γλώσσες, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής στην ιστοσελίδα https://bendit-eu.eu/resources/. Για περισσότερες πληροφορίες για το έργο BENDiT-EU, μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα https://bendit-eu.eu/

EUVHS (2020-1-DE03-KA226-SCH-093410), A framework for the design and implementation of European Virtual ScHoolS, (2021-2023) και OnlineHE (2020-1-RO01-KA226-HE-095434), A practical toolkit for integrating elearning in Higher Education Curricula, (2021-2023)

Στα πλαίσια των ερευνητικών έργων EUVHS [A framework for the design and implementation of European Virtual ScHoolS (2021-2023)] και OnlineHE [A practical toolkit for integrating elearning in Higher Education Curricula (2021-2023)], όπου συμμετέχουν η διδακτορική φοιτήτρια Αθηνά Κωνσταντινίδου και η Επίκουρη Καθηγήτρια Χριστιάνα Καρούσιου από το Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών, έχει ετοιμαστεί πλούσιο, ανοιχτό προς όλους υλικό σχετικά με τη διαδικτυακή διδασκαλία και μάθηση. Συγκεκριμένα, η ηλεκτρονική πλατφόρμα του έργου EUVHS περιλαμβάνει ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα, δραστηριότητες για μαθητές, και σύνολο Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων για εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αντίστοιχα, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του έργου OnlineHE, θα βρείτε ένα MOOC που απευθύνεται σε προσωπικό τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ερευνητές/τριες, ακαδημαϊκούς, κ.λπ.). Επιπλέον, στις πλατφόρμες των δύο έργων, είναι διαθέσιμες εργαλειοθήκες με συμβουλές και καλές πρακτικές για τη διαδικτυακή διδασκαλία στις αντίστοιχες εκπαιδευτικές βαθμίδες.

ACT-DI-V (2022-1-CY01-KA220-SCH-000089062), Active Citizenship Through Dialogue in Virtual teacher communities (2022-2024)

Συνάντηση Ερευνητικού Προγράμματος ACT-DI-V (Active Citizenship Through Dialogue in Virtual teacher communities, (2022-2024) στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Στις 18 και 19 Μαΐου 2023, πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Λευκωσίας η πρώτη δια ζώσης διακρατική συνάντηση για το έργο ACT-DI-V (Active Citizenship Through Dialogue in Virtual teacher communities). Το ACT-DI-V έχει ως στόχο να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς προσχολικής, δημοτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις προσπάθειές τους να προωθήσουν την ενεργό και υπεύθυνη πολιτότητα στις τάξεις τους, βοηθώντας τους μέσω εικονικών κοινοτήτων πρακτικής να διαμορφώσουν τις παιδαγωγικές τους πρακτικές, έτσι ώστε να είναι σε θέση να συντονίζουν συζητήσεις γύρω από θέματα που σχετίζονται με την υπεύθυνη πολιτότητα.

Κατά τη διάρκεια της 1ης ημέρας εκπρόσωποι από τις χώρες-εταίρους παρουσίασαν τους οργανισμούς τους και επεσήμαναν τον ρόλο τους στο έργο. Οι επικεφαλής των πακέτων εργασίας παρουσίασαν το περιεχόμενο, τους στόχους, τις δραστηριότητες και τα καθήκοντα που έχουν προγραμματιστεί για τους επόμενους μήνες. Η 2η ημέρα της συνάντησης συμπεριέλαβε παρουσιάσεις σχετικά με τη διαχείριση του έργου, τις δραστηριότητες διασφάλισης ποιότητας και διάδοσης των πακέτων εργασίας. Η διήμερη συνάντηση προσέφερε χρήσιμες πληροφορίες και διευκρινίσεις, έτσι ώστε οι εταίροι να προχωρήσουν με την υλοποίηση των προγραμματισμένων δραστηριοτήτων μέσα στους επόμενους μήνες.

Η κοινοπραξία αποτελείται από 4 εταίρους (3 πανεπιστήμια και έναν ΜΚΟ) από τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες: το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας (UNIC) που είναι ο συντονιστής του έργου, το Universidade Nova De Lisboa (UNL), το Centro Per Lo Sviluppo Creativo Danilo Dolci (CSC) και το Humboldt-Universitaet Zu Berlin (HU).

Για περισσότερες ενημερώσεις, μπορείτε να ακολουθήσετε το έργο ACT-DI-V στο Facebook και στο Twitter:

https://www.facebook.com/100092001678412
https://twitter.com/ACTDiV2022

NEWSPIRACY (2022-1-ES01-KA220-HED-000089608), Fighting the online Post-Truth conspiracy, (2022-2024)

Η Δρ Καρούσιου συμμετέχει ως ανώτερη ερευνήτρια και υπεύθυνη-συντονίστρια στο ερευνητικό πρόγραμμα NEWSPIRACY: Fighting the online PostTruth conspiracy, το οποίο στοχεύει να ευαισθητοποιήσει το κοινό σχετικά με την ύπαρξη και την επίδραση ψευδών ειδήσεων (fake news) και να γνωστοποιήσει τον μηχανισμό τους και τη διαδικασία δημιουργίας τους, προκειμένου το κοινό να είναι σε θέση να τα εντοπίσει και να τα αναλύσει σε μεγαλύτερο βάθος. Επιπλέον, το έργο πραγματεύεται θέματα που αφορούν στη σωστή χρήση των μέσων ενημέρωσης, τους τύπους ψευδών ειδήσεων και τους πιθανούς τρόπους τερματισμού αυτού του φαινομένου, με ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης ως κύριου υποκινητή της αλλαγής.

Συγκεκριμένα, έχει ως στόχο να:

  • αναπτύξει δεξιότητες κριτικής σκέψης στους φοιτητές πανεπιστημίου σχετικά με τις ψευδείς ειδήσεις
  • ευαισθητοποιήσει για την πραγματικότητα των πιο ευαίσθητων τομέων της κοινωνίας και τον αρνητικό αντίκτυπο που έχουν οι ψευδείς ειδήσεις
  • ανιχνεύσει και να αναλύσει ψευδείς ειδήσεις
  • εντοπίσει πιθανούς τρόπους για τερματισμό του φαινομένου των ψευδών ειδήσεων.

AWARE (2022-1-PL01-KA220-HED-000087038), Increasing Anxiety awareness in higher education during (post) Covid-19 pandemiC, (2022-2024)

Η ψυχική υγεία και η ευημερία των φοιτητών στην ανώτατη εκπαίδευση αποτελεί επιτακτική ανάγκη, ιδιαίτερα μετά την πανδημία COVID-19 η οποία είχε σημαντικό αντίκτυπο σε αυτούς. Το άγχος και η κατάθλιψη είναι οι δύο συχνότεροι λόγοι που οι φοιτητές αναζητούν υπηρεσίες ψυχικής υγείας. Ωστόσο, οι επαγγελματίες που αλληλεπιδρούν περισσότερο με τους φοιτητές, όπως το προσωπικό των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, δεν είναι εκπαιδευμένοι να αναγνωρίζουν ή να αντιμετωπίζουν το άγχος των φοιτητών.

Το πρόγραμμα AWARE έχει ως στόχο να:

  • εφοδιάσει το προσωπικό με τα απαραίτητα εργαλεία, πόρους και γνώσεις για την αναγνώριση, διαχείριση και υποστήριξη των φοιτητών με άγχος
  • αναπτύξει και να βελτιώσει τις δεξιότητες διαχείρισης του άγχους των φοιτητών, διευρύνοντας παράλληλα τη συναισθηματική αρτιότητα και τις θετικές στάσεις
  • φιλοξενήσει τους φοιτητές που βιώνουν έντονο άγχος στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης, αυξάνοντας τις γνώσεις και τις δεξιότητες των ατόμων του περιβάλλοντός τους.

Η Δρ Καρούσιου συμμετέχει στο πρόγραμμα ως ανώτερη ερευνήτρια και υπεύθυνη-συντονίστρια.

Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του έργου: https://www.awareformentalhealth.eu/

STEAM4LIFE (2022-1-DE01-KA220-HED-000087805), Empowering and Inspiring Higher Education students in the STEAM field, (2022-2024)

Το έργο STEAM4LIFE, στο οποίο η Δρ Χριστιάνα Καρούσιου συμμετέχει ως ανώτερη ερευνήτρια και υπεύθυνη-συντονίστρια, ευθυγραμμίζεται πλήρως με την προτεραιότητα της ανάπτυξης του τομέα STEM/STEAM στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ιδίως της συμμετοχής των γυναικών στα STEAM. Στόχος του έργου είναι να ενδυναμώσει και να εμπνεύσει τις γυναίκες να συμμετάσχουν στα STEAM, με τη χρήση πρακτικών, ψηφιακών και μη ψηφιακών δραστηριοτήτων και εργαλείων STEAM. Οι φοιτητές (με έμφαση στις γυναίκες) θα συμμετάσχουν σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα καθοδήγησης που θα τους βοηθήσει να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη και την αυτοπεποίθησή τους προς τα STEAM, παρακινώντας τους να εξετάσουν το ενδεχόμενο να ασχοληθούν με τα STEAM στο μέλλον. Το STEAM4LIFE θα εφαρμοστεί σε Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης και θα βοηθήσει στην προώθηση της συμμετοχής των γυναικών στα STEAM.

DigiLEAD (2021-1-BG01-4KA220-SCH-000032711), Supporting School Leaders to build a digital transformation strategy, (2022-2024)

Η πανδημία Covid-19 έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό όλες τις πτυχές της ζωής και ιδιαίτερα τη σχολική εκπαίδευση, αναδεικνύοντας σημαντικές προκλήσεις και ανάγκες που αντιμετωπίζουν όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα. Η κρίση, καθώς και η επείγουσα έκκληση για ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης στη σημερινή κοινωνία, επιβάλλουν την αναβάθμιση των ικανοτήτων των ομάδων σχολικής διοίκησης για την ανάπτυξη και εφαρμογή ψηφιακών στρατηγικών στα σχολεία τους. Σε αυτό ακριβώς αποσκοπεί το έργο με τίτλο «DigiLEAD: Supporting School Leaders to build a digital transformation strategy», να εκπαιδεύσει, δηλαδή, τη σχολική διοίκηση, ώστε να κατανοήσει τις πολυπλοκότητες του ψηφιακού μετασχηματισμού, παρέχοντας παράλληλα πρόσθετη υποστήριξη σε εκπαιδευτικούς και μαθητές για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων και ικανοτήτων τους.

Συγκεκριμένα, το έργο DigiLEAD επιδιώκει:

  • Να υποστηρίξει τη σχολική διοίκηση και το προσωπικό των σχολείων, ώστε να αναπτύξουν μια ψηφιακή στρατηγική και τις ψηφιακές τους δεξιότητες.
  • Να αναπτύξει τις ικανότητες της σχολικής διοίκησης για την αξιοποίηση δωρεάν ψηφιακών εργαλείων και πόρων για τη βελτίωση του σχολείου.
  • Να αναπτύξει μια πρακτική εργαλειοθήκη, ευθυγραμμισμένη με το πλαίσιο DigCompEdu, με πρακτικές, βήμα προς βήμα οδηγίες για τον τρόπο σχεδιασμού και υιοθέτησης μιας στρατηγικής.
  • Να βοηθήσει τα σχολεία να προσαρμόσουν και να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία SELFIE και TET-SAT, για να υποστηρίξουν την ανάπτυξη της ψηφιακής στρατηγικής.

Το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας εκπροσωπούν οι Δρ Χριστιάνα Καρούσιου και Δρ Έφη Νησιφόρου, οι οποίες συμμετέχουν ως ανώτερες ερευνήτριες και υπεύθυνες-συντονίστριες του έργου.

Περισσότερες πληροφορίες τόσο για το έργο όσο και για τα αποτελέσματά του, στην ιστοσελίδα: https://digilead-project.eu/el/

DD@S (2021-1-BE02-KA220-SCH-000032794), Democratic Dialogue at school: an online game based training tool on Democratic Dialogue for Teachers, (2022-2024)

Το έργο «DD@S: Δημοκρατικός Διάλογος στο σχολείο» δίνει έμφαση στη χρήση του διαλόγου ως τη μέθοδο για την αντιμετώπιση της μισαλλοδοξίας και των διακρίσεων στο σχολείο και τη δημιουργία μιας χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευσης σε όλη την Ευρώπη. Στοχεύει στην ενίσχυση της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την απόκτηση αποτελεσματικών δεξιοτήτων διαλόγου με σκοπό τη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων που προέρχονται από το πλαίσιο της κοινωνικοπολιτισμικής ποικιλομορφίας στα σχολεία. Με σκοπό την επίτευξη των στόχων του έργου θα αναπτυχθούν τα εξής: α) ένα διαδικτυακό πρόγραμμα εκπαίδευσης για τον δημοκρατικό διάλογο που βασίζεται στη μέθοδο της παιχνιδοποίησης, β) μια εργαλειοθήκη με εργαλεία και καλές πρακτικές συμπεριλαμβανομένου ενός συστήματος διαχείρισης περιεχομένου και οδηγού που θα βοηθά τις ομάδες εκπαιδευτικών να αναπτύξουν και τις δικές τους ειδικές περιπτώσεις κατάρτισης, γ) μια σειρά από ενότητες κατάρτισης για εκπαιδευτικούς και τέλος, δ) έναν οδηγό με συστάσεις πολιτικής.

Οι στόχοι του έργου DD@S είναι:

  • Η ευαισθητοποίηση σε θέματα σχετικά με αμφιλεγόμενες καταστάσεις στο σχολείο και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν στο σχολικό κλίμα.
  • Η υποστήριξη των εκπαιδευτικών στην ενίσχυση της στοχαστικής τους σκέψης και των δεξιοτήτων επικοινωνίας και διαλόγου για αμφιλεγόμενα ζητήματα, όπως η θρησκευτική ή εθνοτική μισαλλοδοξία.
  • Η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των εκπαιδευτικών στο να αντιμετωπίζουν διαμάχες και καταστάσεις μισαλλοδοξίας στο σχολείο.

Το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας εκπροσωπεί η Δρ Χριστιάνα Καρούσιου, η οποία συμμετέχει στο έργο ως ανώτερη ερευνήτρια και υπεύθυνη-συντονίστρια.

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: https://ddasproject.eu/

CHECKIT HE (2020-1-UK-1-KA203-079198), Countering Hate And Extremism on Campus – Knowledge Innovation and Training, in HE, (2020-2023)

Το έργο  CHECKIT HE, στο οποίο  η Δρ Χριστιάνα Καρούσιου συμμετέχει ως ανώτερη ερευνήτρια και υπεύθυνη-συντονίστρια, αποσκοπεί να ενισχύσει την αντίδραση της Ανώτατης Εκπαίδευσης έναντι του μίσους και του εξτρεμισμού στους χώρους των ΑΕΙ, αναπτύσσοντας ικανότητες, γνώσεις και δεξιότητες με καινοτόμες πρακτικές.

Η περίοδος φοίτησης στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα θα πρέπει να αποτελεί μια εποχή ακαδημαϊκής, προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, αλλά, δυστυχώς, οι Εκθέσεις των Φοιτητικών Ενώσεων σε όλη την Ευρώπη, δείχνουν ότι οι φοιτητές βρίσκονται αντιμέτωποι με μια αυξανόμενη κακοποίηση βασισμένη στο μίσος και στον εξτρεμισμό μέσα στους χώρους των ΑΕΙ.

Στους χώρους των ΑΕΙ παρατηρούνται λεκτική κακοποίηση, κακοποίηση στον κυβερνοχώρο, σωματική κακοποίηση και βία, έμφυλη κακοποίηση, εκφοβισμός και ενεργός αποκλεισμός σε βάρος κάποιων ευάλωτων ομάδων, όπως όσων ανήκουν σε μαύρες, ασιατικές και εθνοτικές μειονότητες (συμπεριλαμβανομένων προσφύγων και μεταναστών), γυναικών, ΛΟΑΤ κοινοτήτων, ατόμων διαφόρων θρησκειών και ατόμων με αναπηρίες.

Το CHECKIT HE ανταποκρίνεται και καινοτομεί παρέχοντας εργαλεία στο προσωπικό των ΑΕΙ για να εντοπίσει και να αντιμετωπίσει αυτά τα σύγχρονα ζητήματα όταν εκδηλώνονται μέσα στις πανεπιστημιακές κοινότητες. Τα αποτελέσματα του έργου CHECKIT HE θα βοηθήσουν τόσο το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό της Ανώτατης Εκπαίδευσης όσο και τους φοιτητές να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά το μίσος και τον εξτρεμισμό ενισχύοντας τη συμπερίληψη, ώστε οι πανεπιστημιουπόλεις να γίνουν καλύτερες και ασφαλέστερες για όλους.

UNITY (2021-1-MK-KA220-ADU-000035192), United in Inclusion for Employability

Το Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας συμμετέχει ως εταίρος στο ερευνητικό έργο UNITY (United in Inclusion for Employability) με θέμα την απασχολησιμότητα, το δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας και την εκπαιδευτική και επαγγελματική κατάρτιση ατόμων με αναπηρίες. Το ερευνητικό έργο πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ss Cyril and Methodius University of Skopje της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας και τον οργανισμό Escola Profissional Amar Terra Verde της Πορτογαλίας. Συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συντονιστής της Κυπριακής ομάδας είναι ο Δρ Κυριάκος Δημητρίου.

Το ερευνητικό έργο UNITY στοχεύει να προωθήσει τα δικαιώματα εργασίας των νεαρών ενηλίκων με αναπηρίες και να στηρίξει την ομαλή μετάβαση των ατόμων αυτών από το σχολείο ή το πανεπιστήμιο στην αγορά εργασίας. Συγκεκριμένα, στοχεύει στην ποιοτικότερη εκπαίδευση και κατάρτιση των ατόμων με αναπηρία μέσα από την παροχή πληροφοριών και κατευθυντήριων γραμμών, την ανάπτυξη χρήσιμων εργαλείων, καθώς και την επιμόρφωση των υποψήφιων εργοδοτών τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, των εκπαιδευτικών/εκπαιδευτών καθώς και των ίδιων των ατόμων με αναπηρία,  με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας, την ενίσχυση της πρόσβασης στην αποσχολησιμότητα και αγορά εργασίας. Το έργο στοχεύει επίσης να βοηθήσει τα άτομα με αναπηρία δημιουργώντας καινοτόμες υποστηρικτικές μεθόδους απασχόλησης με σκοπό αυτές να καθιερωθούν στην αγορά εργασίας στις συμμετέχουσες χώρες, καθώς και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Στο πλαίσιο του έργου έχει δημιουργηθεί ένα εργαλείο που ονομάζεται «Διαβατήριο για την απασχολησιμότητα». Το εργαλείο έχει αναθεωρηθεί με βάση την ανατροφοδότηση που λήφθηκε από άτομα με αναπηρία από την Κύπρο, Πορτογαλία και Βόρεια Μακεδονία κατά την πιλοτική φάση και στην παρούσα φάση βρίσκεται σε διαδικασία ψηφιοποίησης ώστε να αποτελέσει ένα πλήρως προσβάσιμο εργαλείο για άτομα με αναπηρίες που επιθυμούν να υποβάλουν αίτηση για διεκδίκηση θέσεων εργασίας. Για περισσότερες πληροφορίες για το UNITY μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του ερευνητικού έργου: https://unityemployability.eu/

ISCWeB, International Survey of Children’s Well-Being

To Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας αντιπροσωπεύει την Κύπρο στο Διεθνές Ερευνητικό Έργο «Children’s Worlds Project: The international survey of children’s well-being». Την έρευνα συντονίζει ο Δρ Κυριάκος Δημητρίου και αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης πολυπολιτισμικής ερευνητικής δραστηριότητας σε παγκόσμια κλίμακα. Έχει ως στόχο να διερευνήσει την οπτική των παιδιών από διάφορες χώρες σε σχέση με το πώς αξιολογούν την ευημερία (well-being) τους, σε συνάρτηση με τις καθημερινές τους δράσεις. Η έρευνα αφορά παιδιά ηλικίας 8, 10 και 12 χρονών, υποστηρίζεται από την Jacobs Foundation, και η συλλογή δεδομένων στοχεύει στην ανάλυση των απόψεών των ίδιων των παιδιών με στόχο τη βελτίωση της «ποιότητας ζωής» τους, σε σχέση με την καθημερινότητά τους, το περιβάλλον τους και τις σχέσεις τους με τους άλλους.

Στην πρώτη φάση της έρευνας συλλέγηκαν δεδομένα από 10χρονα από Δημοτικά Σχολεία των επαρχιών Λευκωσίας, Λεμεσού και Λάρνακας. Συμμετείχαν 503 παιδιά από 19 σχολεία. Από την ανάλυση των δεδομένων διαπιστώθηκε ότι τα περισσότερα παιδιά στην Κύπρο ζουν και με τους δύο γονείς στο σπίτι (87,9%). Το 84,9% των παιδιών ζει με τουλάχιστον ένα αδερφάκι και το 8,5% των παιδιών συγκατοικούν με τον παππού και τη γιαγιά στο ίδιο νοικοκυριό. Η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών εξέφρασε ικανοποίηση σε σχέση με τα άτομα με τα οποία συζούν, καθώς και με τις συνθήκες διαβίωσης στο σπίτι. Η πλειοψηφία των παιδιών θεωρεί ότι όταν έχουν κάποιο πρόβλημα, οι άνθρωποι της οικογένειάς τους θα τα βοηθήσουν, ότι περνούν καλά μαζί στην οικογένειά τους, ότι αισθάνονται ασφάλεια στο σπίτι τους και συμφώνησαν με τη δήλωση «Οι γονείς μου και εγώ παίρνουμε μαζί αποφάσεις που αφορούν τη ζωή μου». Το 16,3% των παιδιών δήλωσε ότι δεν υπάρχει μέρος στο σπίτι τους όπου μπορούν να μελετήσουν.

Όταν ρωτήθηκαν για τους φίλους τους, τα παιδιά εξέφρασαν γενική ικανοποίηση και οι περισσότεροι συμφώνησαν με τις δηλώσεις: «έχω αρκετούς φίλους», «οι φίλοι μου είναι συνήθως καλοί μαζί μου», «αν έχω κάποιο πρόβλημα, έχω έναν φίλο που θα με υποστηρίξει».

Ομοίως, οι απόψεις των παιδιών για το σχολείο τους ήταν επίσης γενικά θετικές. Ο εκφοβισμός στο σχολείο φαίνεται να είναι ένα πρόβλημα για πολλά παιδιά, όπως το να τους αποκαλούν με άσχημες λέξεις, κάτι που φαίνεται να αποτελεί και την πιο κοινή μορφή εκφοβισμού που βιώνουν τα παιδιά στην Κύπρο. Συγκεκριμένα, το 24,7% των παιδιών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι χτυπήθηκαν τουλάχιστον μία φορά από άλλα παιδιά στο σχολείο τους, το 44,7% δήλωσαν ότι τους αποκάλεσαν οι συμμαθητές τους με άσχημες λέξεις και το 27,5% έχουν βιώσει κάποιου είδους αποκλεισμό από παιδιά της τάξης τους.

Το επίπεδο ικανοποίησης των παιδιών σχετικά με την περιοχή στην οποία ζουν φαίνεται να είναι γενικά υψηλό, καθώς το 50,3% των παιδιών που συμμετείχαν στην έρευνα εξέφρασε το υψηλότερο επίπεδο ικανοποίησης. Όταν αναλύθηκαν οι απόψεις των παιδιών σχετικά με την περιοχή στην οποία ζουν, διαπιστώθηκε ότι μόνο το 10,7% των παιδιών αισθάνονται ότι εάν έχουν κάποιο πρόβλημα, δεν υπάρχει κάποιος άνθρωπος στην περιοχή όπου μένουν που θα μπορούσε να τα βοηθήσει.

Όταν ρωτήθηκαν για τα χρήματα και τα πράγματα που έχουν στην κατοχή τους, η πλειοψηφία των παιδιών (46,7%) δήλωσαν ότι ανησυχούν για το πόσα χρήματα έχει η οικογένειά τους ενώ το 46,3% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι δεν ανησυχούν.

Τα παιδιά ρωτήθηκαν επίσης εάν έχουν ορισμένα αγαθά στην κατοχή τους. Από την ανάλυση των δεδομένων, τα περισσότερα παιδιά φαίνεται να έχουν πρόσβαση σε διάφορα απαραίτητα αγαθά (π.χ. καθαρά ρούχα, ένα ζευγάρι παπούτσια, σχολικά είδη κτλ.). Με εξαίρεση την κατοχή κινητού τηλέφωνου και το χαρτζιλίκι, πάνω από το 93% των παιδιών δήλωσαν ότι είχαν στην κατοχή τους συγκεκριμένα υλικά αγαθά για τα οποία ρωτήθηκαν στην έρευνα. Όσον αφορά τη χρήση του χρόνου και τον διαθέσιμο ελεύθερο χρόνο, η πλειονότητα των 10χρονων παιδιών φάνηκε ικανοποιημένη με το πώς χρησιμοποίησαν τον χρόνο τους και τον διαθέσιμο ελεύθερο χρόνο που έχουν για ξεκούραση και για δραστηριότητες που επιθυμούν.

Συνοπτικά, τα παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα φάνηκαν να είναι πολύ ικανοποιημένα με τη ζωή τους, ενώ λιγότερη ικανοποίηση δήλωσαν σε σχέση με τη «ζωή τους ως μαθητές» και με «την εμφάνισή τους» σε σύγκριση με άλλους τομείς.

Μακροπρόθεσμα τα στοιχεία της έρευνας θα ανακοινωθούν σε γονείς, κοινότητες, παιδιά, καθώς και πολιτικούς, επαγγελματίες και το ευρύτερο κοινό, με στόχο την ενημέρωση για το τί είναι σημαντικό στις ζωές των παιδιών και ποια μέτρα μπορούν να παρθούν ώστε να βελτιωθεί η ευημερία τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι παρόμοια έρευνα θα πραγματοποιηθεί σε 8χρονα και 12χρονα.

Περισσότερες πληροφορίες για το ερευνητικό έργο μπορείτε να βρείτε στη σελίδα: http://www.isciweb.org/. Μπορείτε ακόμα να διαβάσετε την έκθεση αποτελεσμάτων της έρευνας στην Κύπρο σε αυτό τον σύνδεσμο: https://isciweb.org/wp-content/uploads/2022/09/Cyprus.pdf

MultiplEYE: Enabling multilingual eye-tracking data collection for human and machine language processing research, European Cooperation in Science and Technology (COST) (2022-2026)

Η Δρ Αργυρώ Φελλά και ο Καθ. Τιμόθεος Παπαδόπουλος (Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Κύπρου) συμμετέχουν ως Εκπρόσωποι της Κύπρου στη Διαχειριστική Επιτροπή της Δράσης CA21131 του Ευρωπαϊκού Προγράμματος COST. Η δράση με θέμα «MultiplEYE: Enabling multilingual eye-tracking data collection for human and machine language processing research» επιδιώκει, μεταξύ άλλων, μέσω της καταγραφής οφθαλμικών κινήσεων τον εντοπισμό των  γνωστικών και γλωσσικών παραγόντων που επηρεάζουν την ανάγνωση σε διαφορετικές γλώσσες.

STEMkey (2O2O I-DEO1.KA2O3.OO5671), Teaching standard STEM topics with a key competence approach, (2020-2023)

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το Καλοκαιρινό Σχολείο για φοιτητές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με θέμα τη διδασκαλία γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων STEM, το οποίο πραγματοποιήθηκε από τη Δευτέρα 26 Ιουνίου μέχρι και την Παρασκευή 30 Ιουνίου 2023, στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού έργου STEMKey, στο οποίο συμμετείχαν οι ακαδημαϊκοί Δρ Μαρία Ευαγόρου και Δρ Έφη Νησιφόρου του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, και επικεντρώθηκε στη διδασκαλία γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων STEM. Οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί STEM είχαν την ευκαιρία να ενισχύσουν τη γνώση τους για θεμελιώδη θέματα STEM, λαμβάνοντας υπόψη τις δεξιότητες και τις στάσεις των μελλοντικών τους μαθητών. Το καλοκαιρινό σχολείο προώθησε τη διαπολιτισμική ανταλλαγή, επιτρέποντας στους φοιτητές να συνδεθούν με συνομήλικούς τους από διάφορες χώρες, επιστήμονες και ακαδημαϊκούς, παρέχοντάς τους πολύτιμες εμπειρίες για το μελλοντικό τους επάγγελμα.

Mentor your Future: European student mentoring toolkit

Οι απόφοιτες του Τμήματός μας Έλενα Βενιζέλου και Καλλιόπη Παπαδοβασιλάκη έλαβαν μέρος στην παρουσίαση της ολοκλήρωσης του ερευνητικού προγράμματος Mentor your Future: European student mentoring toolkit που πραγματοποιήθηκε στις 28 Ιουνίου 2023.

Στο πλαίσιο του έργου αναπτύχθηκαν καινοτόμα εργαλεία και δραστηριότητες, ώστε να δημιουργηθεί μια κοινή ευρωπαϊκή μεθοδολογία για την εφαρμογή προγραμμάτων καθοδήγησης μέσω μέντορα (mentoring) σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

Περισσότερες πληροφορίες για το έργο και τα αποτελέσματά του, στην ιστοσελίδα: https://www.mentoryourfuture.eu/

SHARE
Published On: September 15th, 2023|Categories: Blog, OISTOS|
Κυκλοφορία Νέων Βιβλίων
Επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο Βελιγραδίου στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ Staff Training Mobility

Εγγραφή στο Ενημερωτικό Δελτίο «Οιστός»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ομιλία Καθηγήτριας Άρτεμις Σπύρου, Michigan State University, στην τελετή αποφοίτησης της Σχολής Επιστημών Αγωγής 2023

H Καθηγήτρια Πυρηνικής Φυσικής στο Michigan State University, Άρτεμη Σπύρου μίλησε στους/στις αποφοίτους μας για το πάθος, τη δημιουργικότητα, την ευφυΐα, την ανθεκτικότητα στις δυσκολίες και την εύρεση λύσεων∙ κοινά στοιχεία που χαρακτηρίζουν έναν αποτελεσματικό ερευνητή και έναν μελλοντικό εκπαιδευτικό.

Αριστεύσαντες απόφοιτοι του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023

Οι απόφοιτοι μοιράζονται τις εμπειρίες και τα εφόδια που απέκτησαν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη και την περηφάνια τους για το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.  

Βραβείο κοινωνικής προσφοράς

Το Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών και η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Λευκωσίας έχουν κρίνει τη Βασιλεία Γεωργίου, απόφοιτο του Προγράμματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και την Αναστασία Γεώργα, απόφοιτο του μεταπτυχιακού προγράμματος της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, άξιες να λάβουν το βραβείο κοινωνικής προσφοράς για το ήθος που επέδειξαν κατά τη διάρκεια των σπουδών, τον παιδιόθεν ζήλο τους για ανιδιοτελή πνευματική, ψυχολογική και έμπρακτη προσφορά στον συνάνθρωπό τους.

Go to Top