ΑΥΤΙΣΜΟΣ. Μια Νέα Εισαγωγή στην Ψυχολογική Θεωρία και Σύγχρονες Απόψεις

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Gutenberg το βιβλίο στην ελληνική των Sue Fletcher-Watson & Francesca Happé με τίτλο «ΑΥΤΙΣΜΟΣ. Μια Νέα Εισαγωγή στην Ψυχολογική Θεωρία και Σύγχρονες Απόψεις» σε μετάφραση και επιμέλεια του Καθηγητή του Τμήματός μας Δημήτρη Στασινού.

Το βιβλίο είναι μια αναθεωρημένη έκδοση και συνιστά ένα αξιοσημείωτο εγχείρημα που στοχεύει σε μια εύληπτη, απλή και περιεκτική εισαγωγή στην ψυχολογική θεωρία και στις σύγχρονες απόψεις που αφορούν τον χώρο της διαταραχής του αυτισμού. Στο οικείο εγχείρημα επισημαίνονται οι σημαντικές πρόοδοι και αντιπαραθέσεις που έχουν σημειωθεί στην ψυχολογική έρευνα για την εν λόγω διαταραχή. To πλέον ενδιαφέρον και καινοτόμο στοιχείο που διέπει αυτή την έκδοση είναι η πρόταξη σε κάθε κεφάλαιο ορισμένων έξυπνων σκίτσων με λεζάντες που προϊδεάζουν τον αναγνώστη για το κείμενο που ακολουθεί, καθώς και η παράθεση εμπειριών και σχολίων αυτιστικών ατόμων στο τέλος κάθε κεφαλαίου. Η εστίαση του εγχειρήματος αυτού βρίσκεται περισσότερο στο γνωστικό επίπεδο ερμηνείας του αυτισμού, σε μια προσπάθεια κριτικής ανάλυσης της επίδρασης που η ψυχολογική έρευνα ασκεί στη ζωή των ατόμων με αυτισμό, στις οικογένειές τους και στην κοινότητά τους. Διανοίγεται έτσι ένα νέο πεδίο έρευνας στον χώρο αυτό με επίκεντρο την ακόμη νέα έννοια της νευροετερότητας (neurodiversity). Το παρόν βιβλίο συνιστά πράγματι ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα, ενώ συνοδεύεται και από κριτικές επιφανών επιστημόνων στον οικείο χώρο και εκτιμάται ότι θα καταστεί ένα κλασικό βιβλίο για τον αυτισμό διανθισμένο με το απαράμιλλο στοιχείο της αμεσότητας. Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον ανάγνωσμα για όλους εκείνους που μελετούν ή ζουν με αυτισμό και για όσους εργάζονται με αυτιστικά άτομα. Η έκδοση στην ελληνική γλώσσα αποτελεί σημαντική προσφορά στη σύγχρονη βιβλιογραφία για το φάσμα του αυτισμού.

Γεωργία Καραντώνα
Τασούλα Τσιλιμένη

Graphic Novel και Ολοκαύτωμα. Διδακτικές Προτάσεις και Εφαρμογές για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΡΟΠΗ το βιβλίο με τίτλο «Graphic Novel και Ολοκαύτωμα. Διδακτικές Προτάσεις και Εφαρμογές για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» των Γεωργίας Καραντώνα και Τασούλας Τσιλιμένη. Η Γεωργία Καραντώνα είναι μεταπτυχιακή απόφοιτος του Τμήματός μας και το βιβλίο στηρίζεται στη διπλωματική εργασία της που εκπονήθηκε το 2018 στο εξ αποστάσεως μεταπτυχιακό πρόγραμμα Διδακτική της Γλώσσας και Λογοτεχνίας στις Επιστήμες Αγωγής. Επόπτρια της διπλωματικής ήταν η Καθηγήτρια Τασούλα Τσιλιμένη που διδάσκει ως μέλος ΣΕΠ στη συγκεκριμένη κατεύθυνση.

Το βιβλίο επιχειρεί μια εισαγωγή στον χώρο των graphic novels με θέμα το Ολοκαύτωμα. Το graphic novel αξιοποιείται εκπαιδευτικά τις τελευταίες δεκαετίες σε σχολεία, μουσεία και πανεπιστήμια της Ευρώπης και της Αμερικής για την προσέγγιση του ιστορικού γεγονότος του Ολοκαυτώματος και της γενοκτονίας.

Στο βιβλίο περιλαμβάνονται τα αποτελέσματα της ποσοτικής έρευνας που διεξήχθη σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με δείγμα 605 μαθητές και μαθήτριες και τα αποτελέσματα δύο διδακτικών παρεμβάσεων που υλοποιήθηκαν προς επίρρωση των αποτελεσμάτων της ποσοτικής έρευνας. Τα συμπεράσματα της έρευνας έδειξαν τη θετική ανταπόκριση των μαθητών και των μαθητριών για την προσέγγιση ενός συγκρουσιακού γεγονότος με την αξιοποίηση της φόρμας του graphic novel. Η μικτή αυτή έρευνα υλοποιήθηκε από τη μεταπτυχιακή φοιτήτρια Καραντώνα Γεωργία στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών Διδακτική της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας με επιβλέπουσα την Καθηγήτρια Τασούλα Τσιλιμένη.

Επίσης, το βιβλίο περιέχει έξι διδακτικές προτάσεις για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που ακολουθούν το αναγνωστικοκεντρικό μοντέλο τεσσάρων σταδίων των Benton & Fox και τη συναλλακτική θεωρία της L.M. Rosenblatt. Κάθε διδακτική πρόταση συνοδεύεται από τεράστιο εύρος κειμένων και πηγών, όπως κινηματογραφικές ταινίες, εφημερίδες εποχής, αναρτήσεις μουσείων, φωτογραφικό υλικό, αφίσες, εξώφυλλα παιδικών βιβλίων, μνημεία και παραθέματα για τον/ την εκπαιδευτικό, για να εμπλουτιστεί η αναγνωστική εμπειρία.

Το παρόν βιβλίο, βασισμένο στη σύγχρονη βιβλιογραφία του κλάδου για τη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος αποτελεί ένα καινοτόμο, διεπιστημονικό εγχειρίδιο διδακτικής μεθοδολογίας και, ειδικότερα, διδακτικής της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας, για εκπαιδευτικούς και φοιτητές που επιθυμούν να προσεγγίσουν συγκρουσιακά ιστορικά γεγονότα αποτελεσματικά στη σχολική τάξη.

Ο εαυτός μου και οι άλλοι

Οι στόχοι του 21ου αιώνα για τον πλανήτη μας, όπως έχουν οριστεί από διεθνείς συμφωνίες, στοχεύουν, ανάμεσα στα άλλα, στην αναδόμηση των εκπαιδευτικών συστημάτων με απώτερο σκοπό την ενδυνάμωση παιδιών και νέων σε οριζόντιες δεξιότητες. Τέτοιες δεξιότητες είναι η επίλυση προβλημάτων, η επικοινωνία, η συνεργασία και η κοινωνική αλληλεπίδραση. Η εκπαίδευση, τυπική ή άτυπη, καλείται να αναπροσαρμοστεί και να αναθεωρήσει τη μακρόχρονη έμφαση στη διδασκαλία στείρων γνώσεων, στοχεύοντας εξίσου στην ανάπτυξη και καλλιέργεια των κοινωνικών-συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών, ώστε το κάθε παιδί να μετασχηματιστεί σε έναν σκεπτόμενο και ψυχικά ανθεκτικό ενεργό πολίτη.

To παρόν εγχειρίδιο επικεντρώνεται στις δεξιότητες της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και της επικοινωνίας προτάσσοντας σειρά διδακτικών προτάσεων για την καλλιέργειά τους σε παιδιά 5-12 ετών. Δίνεται έμφαση στη διδασκαλία συγκεκριμένων κοινωνικών δεξιοτήτων που αφορούν τον εαυτό και τους άλλους. Με τον όρο «κοινωνικές δεξιότητες» αναφερόμαστε σε δεξιότητες που το παιδί καλείται να αναπτύξει, για να αλληλεπιδράσει με έναν αποτελεσματικό και κοινωνικά αποδεκτό τρόπο με τα υπόλοιπα μέλη του χώρου.

Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, γονείς και επαγγελματίες ψυχικής υγείας, που καλούνται να εφαρμόσουν τη διδακτική προσέγγιση της σαφούς ή άμεσης διδασκαλίας για την καλλιέργεια των κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων. Η σαφής διδασκαλία στηρίζεται στο τρίπτυχο: μοντελοποιώ (δείχνω) – παρέχω καθοδηγημένη εξάσκηση – προχωρώ σε ανεξάρτητη εξάσκηση. Κάθε μάθημα ξεκινά με μια ιστορία (εικόνα, βίντεο) και σύντομη συζήτηση για τη χρησιμότητα της κοινωνικής δεξιότητας. Ακολουθεί η επίδειξη των βημάτων της δεξιότητας από τον ενήλικα με τη βοήθεια εποπτικού μέσου και εφαρμογής της τεχνικής της φωναχτής σκέψης. Με άλλα λόγια, οι νοερές σκέψεις, που έχουμε όταν συμπεριφερόμαστε, παρουσιάζονται στα παιδιά με φανερό τρόπο, ώστε τα ίδια να κατανοήσουν με σαφήνεια πώς φαίνεται η συγκεκριμένη κοινωνική δεξιότητα. Το στάδιο της μοντελοποίησης ακολουθεί η καθοδηγημένη εξάσκηση μέσω σεναρίων. Ο ενήλικας καθοδηγεί τα παιδιά μέσω υπόδυσης ρόλων, όπου παρουσιάζονται αυθεντικά σενάρια από το σπίτι, το σχολείο και τη γειτονιά. Στόχος είναι τα παιδιά να εξασκηθούν στα βήματα της δεξιότητας λαμβάνοντας άμεση και διορθωτική ανατροφοδότηση από τον ενήλικα. Το μάθημα ολοκληρώνεται με το στάδιο της ανεξάρτητης εξάσκησης, όπου ο ενήλικας ζητάει από τα παιδιά να εφαρμόζουν τα βήματα της κοινωνικής δεξιότητας σε επιπρόσθετα παραδείγματα καθώς και στην καθημερινότητά τους και να σημειώνουν σε σχετικό πίνακα την πρόοδό τους. Τονίζεται πως για να διατηρηθεί και να γενικευτεί η συμπεριφορά των παιδιών, χρειάζεται ο ενήλικας να παρέχει συστηματική συγκεκριμένη θετική ανατροφοδότηση, να παρέχει ευκαιρίες σύντομης επαναδιδασκαλίας, καθώς και ευκαιρίες υπενθύμισης για το τι αναμένεται να εφαρμόζουν σε κάθε περίσταση.

Το παρόν εγχειρίδιο περιλαμβάνει τρεις θεματικές ενότητες: (α) ανάπτυξη ενδοπροσωπικών δεξιοτήτων, (β) ανάπτυξη διαπροσωπικών δεξιοτήτων και (γ) ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Η πρώτη θεματική ενότητα επιδιώκει να αναπτύξει τέσσερις βασικές κοινωνικές δεξιότητες: αναγνωρίζω και κατανοώ τα συναισθήματά μου, εκφράζω τα συναισθήματά μου, αναγνωρίζω και κατανοώ τα συναισθήματα των άλλων,  και δείχνω ενσυναίσθηση και κατανόηση στους άλλους. Η δεύτερη θεματική ενότητα περιλαμβάνει την επίλυση προβλήματος, την απόκριση σε κοροϊδίες, τη διαχείριση συγκρούσεων και τη διατήρηση αυτοελέγχου. Η τελευταία θεματική ενότητα επιδιώκει να διδάξει τη συνεργασία στην ομάδα, τη διαχείριση της ήττας, την αποδοχή του «όχι» και τη διαχείριση της πίεσης από την ομάδα.

Ευχόμαστε το παρόν εγχειρίδιο να συμβάλει εποικοδομητικά στην καλλιέργεια των οριζόντιων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα σε παιδιά και νέους και να αποτελέσει χρήσιμο διδακτικό εργαλείο σε ενήλικες που θα κληθούν να αναλάβουν αυτό τον ρόλο. Ευχαριστούμε θερμά τον Οργανισμό Νεολαίας Κύπρου, που αναγνώρισε την ανάγκη για τη δημιουργία ενός τέτοιου πρακτικού κειμένου και χρηματοδότησε την έκδοσή του μέσω του Προγράμματος «Πρωτοβουλίες Νέων».

Συγγραφική ομάδα  

Κουρέα Λευκή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Φελλά Αργυρώ, Λέκτορας, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Στυλιανού-Γεωργίου Αγνή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Χατζηπαντελή Αγγέλα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Χατζησωτηρίου Χριστίνα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Ομάδα Νέων του Κυπριακού Ερυθρού Σταυρού

Ομάδα Φοιτητριών του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Η μετέωρη θλίψη της ιστορίας

H Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα μαζί με την κ. Αντωνία Πεδόνε επιμελήθηκαν το λεύκωμα «Η μετέωρη θλίψη της ιστορίας» του Λεύκιου Ζαφειρίου σε έκδοση του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών και της Έδρας Ουνέσκο του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

«Η μετέωρη θλίψη της ιστορίας» αποτελεί μια περιδιάβαση που κάνει ο Λεύκιος Ζαφιερίου στα κατεχόμενα, έτσι όπως τα σωματοποίησε μέσω της ματιάς και του λόγου του. Αποτελεί μια «ιδιόρρυθμη καταγραφή της πρόσφατης ιστορίας του τόπου μας», όπως αναφέρει καταληκτικά στον πρόλογό του στο λεύκωμα ο αείμνηστος καθηγητής αρχαιολογίας Καθ. Βάσος Καραγιώργης, ο οποίος επέμενε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και έγνοια να έρθει αυτό το λεύκωμα στο φως.

Ένα λεύκωμα του οποίου οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν σε αντίξοες συνθήκες και με τον φόβο μήπως γίνουν αντιληπτές από τις αρχές του ψευδοκράτους. Οι φωτογραφίες στο λεύκωμα κατηγοριοποιούνται σε πέντε θεματικές ενότητες: Φωτογραφίες των εγκλωβισμένων της Κύπρου, που με τον τρόπο που κοιτάνε τον φακό του Λεύκιου αποτελούν ταυτόχρονα μια κατάθεση ψυχής. Εικόνα ερήμωσης από τα ερειπωμένα σπίτια των χωριών και των εγκλωβισμένων. Φωτογραφίες από βυζαντινές εκκλησίες και ψηφιδωτά, φωτογραφίες από το «λεηλατημένο τοπίο» των νεκροταφείων στα κατεχόμενα, μια «ανάγλυφη φρίκη» όπως αναφέρει ο ίδιος. Απαθανατίστηκαν «θρυμματισμένες ταφόπετρες» γνωστών και άγνωστων Κυπρίων, όπως ενδεικτικά ο τάφος του Τεύκρου Ανθία, ο τάφος νεαρών ηρώων κατά την αποικιοκρατία, ο τάφος του Πετράκη Γιάλλουρου. Μια άλλη θεματική ενότητα του λευκώματος είναι οι φωτογραφίες από μνημεία αρχαιολογικά που μπόρεσε να τις τραβήξει ο Λεύκιος λίγους μήνες πριν την ολοκληρωτική τους καταστροφή, αναφέρομαι στον νεολιθικό οικισμό του Αποστόλου Ανδρέα Κάστρος. Παράλληλα με τις φωτογραφίες υπάρχουν μαρτυρίες του ίδιου, από εμπειρίες που βίωνε, όταν φωτογράφιζε τα μέρη αυτά, στίχοι ποιημάτων του παλαιότεροι και νεότεροι, αλλά και στίχοι άλλων μεγάλων ομοτέχνων του όπως του Σεφέρη, του Μόντη, του Ρίτσου, του Θοδόση Πιερίδη, του Πούλιου, του Χαραλαμπίδη, λόγια στοχαστικά του Αδαμάντιου Διαμαντή, αλλά και λόγια της κ. Παλεττούς, που κρατά το κλειδί του Αη Γιώργη. Διαβάζω τα λόγια της όπως μεταγράφτηκαν στα διηγήματά του Λεύκιου και παρατίθενται στο λεύκωμα: «Περιμένω τριάντα χρόνια να έρτουν και δεν ήρταν. Θα τους περιμένω όσον καιρόν θα είμαι ζωντανή να έρτουν. Να τες διορθώσουν τες εικόνες στους τοίχους. Και τον καβαλλάρην άγιον που είναι πολλά όμορφος». Δεν παραλείπει στο λεύκωμα να παραθέσει αυτούσια τα λόγια των μαθητών του Ριζοκαρπάσου. Οι φωτογραφίες από τα σχολεία του Ριζοκαρπάσου (νηπιαγωγείο, δημοτικό και Γυμνάσιο-Λύκειο) αποτελούν άλλη μια ξεχωριστή θεματική ενότητα. Ο Λεύκιος μάς μεταφέρει, μέσα από αποσπάσματα των διηγημάτων του που παρατίθενται δίπλα από τις φωτογραφίες αυτές, στο κλίμα της πρώτης μέρας που άνοιξε το σχολείο στο Ριζοκάρπασο: τους φωτορεπόρτερ, τους καθηγητές που ήταν ισάριθμοι με τους μαθητές, αλλά και τις μυστικές υπηρεσίες του κατοχικού στρατού που περιφέρονταν στο προαύλιο. Αναφέρεται σε στιγμές που οι μαθητές νιώθουν ότι ο τόπος δεν τους ανήκει, αφού λογοκρίνουν άλλοι τα βιβλία τους και σκίζουν σελίδες. Παραθέτει αυτούσιο απόσπασμα της τότε προέδρου του μαθητικού συμβουλίου του Γυμνασίου Ριζοκαρπάσου, Γεωργίας Μηνά, που αναφέρει ότι:

Και δεν είμαστε εντελώς βέβαιοι για το τι ακριβώς σημαίνει
η παρουσία μας εκεί∙
είμαστε λοιπόν εκεί για να κρατήσουμε φωτεινή μια χαραμάδα
δίκαιης εξέλιξης∙
είμαστε εκεί γιατί έτσι είναι το φυσικό και το δίκαιο.
Μακάρι η παρουσία μας να σημάνει κάτι καλύτερο για όλους

Ο Λεύκιος καταθέτει μέσα από το λεύκωμα αυτό την ψυχή του που είναι συνταυτισμένη με τον τόπο και τους ανθρώπους της, δεν μας λέει τι να κάνουμε, ποτέ δεν το έκανε αυτό, αλλά δείχνει με τον πιο εναργή, αφοπλιστικό, απέριττο και αληθινό τρόπο, μέσα από την εικόνα και τον λόγο, «τον θρυματισμένο κόσμο» της Κύπρου, φράση του Λεύκιου τον οποίο ένας «αόρατος μηχανισμός» συνεχίζει «ακόρεστα» να καταστρέφει.

Το λεύκωμα ξεκίνησε λίγο μετά τις δύο εκθέσεις που παρουσίασε η Έδρα Ουνέσκο του Πανεπιστημίου Λευκωσίας με την επιμέλεια της Ισμήνης Χαχολιάδου στην Πύλη Αμμοχώστου το 2015 και το 2016 στο Σπίτι της Κύπρου στην Αθήνα. Το ίδρυμα Λεβέντη θα χρηματοδοτήσει τη μελλοντική έκδοση του λευκώματος στην αγγλική και γαλλική γλώσσα από το ΓΤΠ. Με τη συγκατάθεση του κ. Κυπριανού Λούη και την παραχώρηση αντιτύπων από το ΓΤΠ το λεύκωμα έχει παραχωρηθεί σε όλες τις βιβλιοθήκες της Μέσης και Δημοτικής Εκπαίδευσης.

Το λεύκωμα διατίθεται σε ψηφιακή μορφή στον σύνδεσμο: https://publications.gov.cy/publications/2023/04/27/Η μετέωρη θλίψη της ιστορίας/

Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Πυξίδα στη διδασκαλία και τη μάθηση

Πώς η Εκπαιδευτική Ψυχολογία μπορεί να λειτουργήσει ως πυξίδα για να χαράξει «οπτικές γωνίες» θέασης αγκυροβολώντας σε θέματα που αφορούν τη διδασκαλία και τη μάθηση; Το βιβλίο «Εκπαιδευτική Ψυχολογία» (εκδόσεις Πεδίο, 2022) αποτελεί συλλογικό έργο που επιμελήθηκε ομάδα ακαδημαϊκών από το Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών και το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Οι συγγραφείς των κεφαλαίων προέρχονται από διαφορετικά πεδία (ερευνητές, ακαδημαϊκοί, εκπαιδευτικοί) παρέχοντας «διαφορετική» φωνή και θέαση σημαντικών θεμάτων στο πεδίο της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας. Η εστίαση κάθε κεφαλαίου παρέχει στοχευμένη θέαση ενός θέματος ή θεωρίας που αφορά τη μάθηση και τη διδασκαλία από την οπτική γωνία του κάθε συγγραφέα. Όλες οι «φωνές» μαζί αποτελούν μια όμορφη πολυφωνία για τους αναγνώστες.

Το βιβλίο αυτό παρουσιάζει τις κύριες παραδοσιακές και σύγχρονες θεματικές της εκπαιδευτικής ψυχολογίας με βάση τις τρεις συνιστώσες της: τους μαθητές, τη μάθηση και τη διδασκαλία. Όσον αφορά τους μαθητές, εξετάζονται η γνωστική, η γλωσσική, η κοινωνική και η συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, καθώς και οι ατομικές τους διαφορές στη μάθηση ως προς τον πολιτισμό, το φύλο, τα κίνητρα, τη νοημοσύνη και τις εκπαιδευτικές ιδιαιτερότητες. Προσεγγίζοντας το ζήτημα της μάθησης, το βιβλίο περιλαμβάνει κεφάλαια για τις συμπεριφορικές, κοινωνικο-γνωστικές, γνωστικές και κονστρουκτιβιστικές θεωρίες. Σχετικά με τη διδασκαλία, γίνεται ειδική αναφορά σε θέματα όπως ο σχεδιασμός των κατάλληλων περιβαλλόντων μάθησης, η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη διδακτική πράξη, καθώς και η εκπαιδευτική και ψυχολογική αξιολόγηση των μαθητών. Η πραγμάτευση όλων των παραπάνω πεδίων στηρίζεται σε σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα από τη διεθνή βιβλιογραφία. Επίσης, όλα τα κεφάλαια συνδέουν τη θεωρία με την πράξη, αναπτύσσοντας υποθετικά σενάρια που αντανακλούν την πραγματικότητα της σχολικής τάξης και παρέχοντας χρήσιμες πρακτικές εισηγήσεις. Το βιβλίο ολοκληρώνεται με την παρουσίαση μιας ολιστικής προσέγγισης της εκπαίδευσης, η οποία αξιοποιεί εμπεριστατωμένες, εμπειρικά θεμελιωμένες εκπαιδευτικές πρακτικές.

Με το νήμα της εντοπιότητας: Σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις στην κυπριακή παιδική και νεανική λογοτεχνία

Δεκαεπτά μελέτες από ειδικούς της παιδικής και νεοελληνικής λογοτεχνίας συγκεντρώνονται στον πρώτο επιστημονικό τόμο για τη σύγχρονη κυπριακή παιδική και νεανική λογοτεχνία με τίτλο «Με το νήμα της εντοπιότητας: Σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις στην κυπριακή παιδική και νεανική λογοτεχνία». Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη λογοτεχνική παραγωγή του 21ου αιώνα, η οποία εκδίδεται σε ευρεία κλίμακα στον ελλαδικό χώρο, συνομιλεί δημιουργικά με το διεθνές λογοτεχνικό περιβάλλον και διακρίνεται για την ποιότητά της στην Κύπρο, την Ελλάδα και άλλες χώρες του εξωτερικού. Ο παρών συγκεντρωτικός τόμος ανιχνεύει με τεκμήρια και εναργή στοιχεία τον τρόπο που το εξελικτικό νήμα της εντόπιας λογοτεχνίας υφαίνει τον ιστό της κυπριακής παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας του 21ου αιώνα, υπερβαίνοντας τα σύνορα της Κύπρου.

Ο τόμος αποτελεί έκδοση του Κυπριακού Συνδέσμου Παιδικού και Νεανικού Βιβλίου με χορηγία του Τμήματος Νεότερου και Σύγχρονου Πολιτισμού, του Υφυπουργείου Πολιτισμού της Κύπρου σε επιστημονική επιμέλεια της Δρ. Μαρίνας Ροδοσθένους-Μπαλάφα και της Δρ. Κατερίνας Καρατάσου.

 

SHARE
Published On: September 15th, 2023|Categories: Blog, OISTOS|
Οργάνωση και Συμμετοχή διδακτικού προσωπικού σε Συνέδρια, Διαλέξεις, Σεμινάρια και Εργαστήρια
Online Education: Theory, Research, and PracticeΕρευνητικά Προγράμματα

Εγγραφή στο Ενημερωτικό Δελτίο «Οιστός»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ομιλία Καθηγήτριας Άρτεμις Σπύρου, Michigan State University, στην τελετή αποφοίτησης της Σχολής Επιστημών Αγωγής 2023

H Καθηγήτρια Πυρηνικής Φυσικής στο Michigan State University, Άρτεμη Σπύρου μίλησε στους/στις αποφοίτους μας για το πάθος, τη δημιουργικότητα, την ευφυΐα, την ανθεκτικότητα στις δυσκολίες και την εύρεση λύσεων∙ κοινά στοιχεία που χαρακτηρίζουν έναν αποτελεσματικό ερευνητή και έναν μελλοντικό εκπαιδευτικό.

Αριστεύσαντες απόφοιτοι του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023

Οι απόφοιτοι μοιράζονται τις εμπειρίες και τα εφόδια που απέκτησαν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη και την περηφάνια τους για το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.  

Βραβείο κοινωνικής προσφοράς

Το Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών και η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Λευκωσίας έχουν κρίνει τη Βασιλεία Γεωργίου, απόφοιτο του Προγράμματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και την Αναστασία Γεώργα, απόφοιτο του μεταπτυχιακού προγράμματος της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, άξιες να λάβουν το βραβείο κοινωνικής προσφοράς για το ήθος που επέδειξαν κατά τη διάρκεια των σπουδών, τον παιδιόθεν ζήλο τους για ανιδιοτελή πνευματική, ψυχολογική και έμπρακτη προσφορά στον συνάνθρωπό τους.

Go to Top