Οι επιπτώσεις της πανδημίας στην ψυχική ευημερία των νέων

Ο Καθηγητής Κωνσταντίνος Ν. Φελλάς παρουσίασε έρευνα που αφορά στη διερεύνηση της  βιωματικής εμπειρίας των νέων κατά την πανδημία

Καθόλου χαρούμενοι δεν ένιωσαν στην πλειοψηφία τους (57.7%) οι νέοι και οι νέες της  Κύπρου, στο διάστημα που τα σχολεία παρέμειναν κλειστά λόγω της πανδημίας. Γενικά,  δεν είχαν χαρά, ενώ ένιωθαν μόνο για περιορισμένα και σύντομα χρονικά διαστήματα κάπως καλύτερα, και αυτό χάρη, κυρίως, στην ενασχόλησή τους με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το τηλέφωνο.

Αυτό ήταν ένα από τα συμπεράσματα έρευνας που υλοποιήθηκε από Επιστημονική  Επιτροπή του Υπουργείου Υγείας, υπό την προεδρία του Καθηγητή Κωνσταντίνου Ν. Φελλά, Ανώτερου Αντιπρύτανη του Πανεπιστήμιου Λευκωσίας. Τον συντονισμό της  έρευνας, είχε η Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Δρ. Αθηνά Μιχαηλίδου.

«Βασικός σκοπός της έρευνάς μας, ήταν η διερεύνηση της εμπειρίας των παιδιών και των εφήβων κατά την περίοδο της πανδημίας Covid-19. Θελήσαμε να καταγράψουμε  τα βιώματα των παιδιών και των εφήβων, δίνοντας έμφαση στις αντιλήψεις, τα συναισθήματα και τις αντιδράσεις τους», επεσήμανε ο Καθηγητής Φελλάς. Όπως ανέφερε, χάρη στην έρευνα αυτή, δόθηκε η δυνατότητα να καταγραφούν ολιστικά οι ανάγκες (ψυχοκοινωνικές, εκπαιδευτικές, κ.λπ.) των παιδιών και των εφήβων, όπως αυτές διαμορφώθηκαν στο πλαίσιο της πανδημίας, καθώς και οι προσδοκίες τους αναφορικά με επιθυμητές παρεμβάσεις ενδυνάμωσης, και να σχεδιαστεί συνεργατικά, με τους συμμετέχοντες, σχετικό δομημένο πρόγραμμα.

Ο Καθηγητής Φελλάς, υπέδειξε πως από τους μαθητές και τις μαθήτριες που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο, το 91.50% έχει νοσήσει με Covid-19. Έχουν εμβολιαστεί σε ποσοστό 56.70%, κυρίως, όπως είπαν, για να προστατέψουν άλλα μέλη της οικογένειάς τους, για να μη νοσήσουν οι ίδιοι, για να μπορούν να κινούνται ελεύθερα σε διάφορα μέρη, για να αποφεύγουν τα συχνά rapid tests, αλλά και για να συμβάλουν στην προστασία και των άλλων μελών της κοινωνίας. Αυτοί που απέφυγαν να εμβολιαστούν, το έκαναν γιατί φοβούνταν πιθανές παρενέργειες, αλλά και λόγω διαφωνίας των γονιών τους ως προς το ενδεχόμενο εμβολιασμού τους.

«Για τις πληροφορίες σχετικά με την πανδημία, οι νέοι μας, εμπιστεύθηκαν περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο, τους γονείς τους» τόνισε ο Καθηγητής Φελλάς, ο οποίος ανέφερε επίσης πως η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων απάντησε αρνητικά  στο ερώτημα κατά πόσο κατά το διάστημα που τα σχολεία ήταν κλειστά, βίωσαν βία, χλευασμό ή εκφοβισμό. «Ο αριθμός αυτών που υπέστησαν τα παραπάνω ήταν 1 προς 10» είπε.

Η έρευνα έδειξε επίσης, όσον αφορά στην επήρεια της πανδημίας στον συναισθηματικό κόσμο των παιδιών, πως τους δημιούργησε ανησυχίες για τις επιπτώσεις της  πανδημίας σχετικά με το μέλλον τους, για την υγεία των μελών της οικογένειάς τους, αλλά και για την πιθανότητα να νοσήσει με Covid-19 κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο.

«Περίπου 1 στα 3 παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα, δήλωσαν πως δεν είναι  καθόλου ή είναι λίγο ικανοποιημένα σε σχέση με την οικονομική κατάσταση της  οικογένειάς τους», τόνισε ο Καθηγητής Φελλάς. Ολοκλήρωσε, διατυπώνοντας την  άποψη πως «θα πρέπει να περάσουν μερικά χρόνια για να καταγραφούν οι συνέπειες  του lockdown, των περιορισμών στις επαφές και της διαδικτυακής διδασκαλίας, στα  παιδιά και στους νέους αυτής της γενιάς. Το αίσθημα απογοήτευσης, η έλλειψη ενδιαφέροντος, ο φόβος, η ανησυχία για το μέλλον, η ανασφάλεια, η αποξένωση και η  μοναξιά, εντοπίζονται από ερευνητές σε πολύ πρόσφατες έρευνες που έχουν γίνει για  τις επιπτώσεις της πανδημίας στους νέους και τις νέες, σε όλο τον κόσμο.