Συμμετοχή διδακτικού προσωπικού σε Συνέδρια, Διαλέξεις, Σεμινάρια και Εργαστήρια

Διαδικτυακά συνέδρια/ημερίδες

Στις 30 Οκτωβρίου 2020, εξ αφορμής της ολοκλήρωσης του ευρωπαϊκού προγράμματος “EUROCHANGE: Children inspiring children to become agents of change for a childfriendly multicultural Europe”, διοργανώθηκε το διαδικτυακό συνέδριο με τίτλο «Τα παιδιά εμπνέουν παιδιά για μια διαπολιτισμική Ευρώπη» με συντονίστρια τη Δρα Χριστίνα Χατζησωτηρίου.

Τα τελευταία χρόνια η Ευρωπαϊκή Ένωση έδωσε ιδιαίτερη προσοχή στην έναρξη διαλόγου με τα παιδιά. Σύμφωνα με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, κάθε παιδί έχει το δικαίωμα να ακουστεί, αλλά πολλές πολιτικές και πρακτικές σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ φαίνεται να αγνοούν τα παιδιά, αποφασίζοντας για τα παιδιά χωρίς τα παιδιά.

Το πρόγραμμα EUROCHANGE επικεντρώνεται στο να ενδυναμώσει τα παιδιά να ενεργούν ως παράγοντες για την οικοδόμηση μιας πολυπολιτισμικής Ευρώπης, φιλικής προς τα παιδιά και αποσκοπεί στην ενίσχυση της κοινωνικής συμπερίληψης όλων των παιδιών (ιθαγενών, μειονοτήτων, μεταναστών και προσφύγων), δίνοντάς τους την αίσθηση ότι ανήκουν σε ένα κοινό ευρωπαϊκό χώρο.

Το έργο είναι καινοτόμο, επειδή χρησιμοποιεί την προσέγγιση παιδιά-εμπνέουν-άλλα-παιδιά, στην προσπάθεια οικοδόμησης μιας πολυπολιτισμικής Ευρώπης χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς. Στοχεύει λοιπόν, να δώσει στα παιδιά φωνή και τη δυνατότητα να αναλάβουν δράση για την επίτευξη αυτού του στόχου. Η καινοτομία του προγράμματος έγκειται, επίσης, στη χρήση νέων τεχνολογιών και δημιουργικών μεθοδολογιών, όπως η συνεργατική τέχνη, η διαπολιτισμική διαδικτυακή παιδαγωγική και η συνεργατική αφήγηση και ποίηση.

(https://eurochangeproject.eu/)

Με την ευκαιρία της επετείου των διακοσίων χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας σε συνεργασία με το Κέντρο Ευρωπαϊκών Μελετών και Σπουδών «Ιωάννης Καποδίστριας» πραγματοποίησαν, την 1η Απριλίου 2021, διαδικτυακή ημερίδα με τίτλο: ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ «Από τον άνθρωπο στον πολιτικό». Την ημερίδα χαιρέτισε η Αναστασία Καποδίστρια, τελευταία απόγονος του Ιωάννη Καποδίστρια και συμμετείχαν επιστήμονες και ερευνητές, μέλη του Επιστημονικού Συμβουλίου του Κέντρου Ευρωπαϊκών Μελετών και Σπουδών «Ιωάννης Καποδίστριας». Τον συντονισμό και την παρουσίαση ανέλαβε η Δρ Χριστίνα Χατζησωτηρίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

Στις 2 Απριλίου 2021 διοργανώθηκε ημερίδα για τον ρόλο της πολιτιστικής διπλωματίας στην εκπαίδευση με αφορμή την έναρξη του ευρωπαϊκού προγράμματος “EURODIPLOMATS: Empowering children to act as cultural diplomats for a robust and resilient Europe”, ένα  πρόγραμμα του Erasmus+ διάρκειας δύο ετών με τη συμμετοχή οκτώ εταίρων από τέσσερις χώρες -Κύπρος, Ελλάδα, Μάλτα και Ισπανία-, στα πλαίσια του οποίου έχουν συνδεθεί τέσσερις οργανισμοί με τέσσερα σχολεία. Η Κύπρος, ως συντονίστρια χώρα, συμμετέχει με το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και ένα σχολείο.

Στόχος του προγράμματος, το οποίο βασίστηκε σε ιδέα της Δρος Χριστίνας Χατζησωτηρίου, είναι να δοθεί η δυνατότητα στα παιδιά να γίνουν πολιτισμικοί διπλωμάτες, ώστε να λειτουργήσουν ως παράγοντες αλλαγής προκειμένου να οικοδομηθεί μια κοινωνικά συνεκτική και ανθεκτική Ευρώπη, ικανή να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις.

Παρουσιάσεις – Διαλέξεις σε Συνέδρια

Pittas, E. How important is morphological awareness for children with learning difficulties?  Paper presented at the Biennial SIG 15 Special Educational Needs Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), 10-12 August 2020. UCL, London, UK (Webinar due to Covid-19)

Στο πλαίσιο του Συνεδρίου Biennial SIG 15 Special Educational Needs, το οποίο διοργανώθηκε υπό τη σκέπη του European Association for Learning and Instruction (EARLI) που διεξάχθηκε από τις 10 έως τις 12 Αυγούστου 2020, η Δρ Ευδοκία Πίττα παρουσίασε τη διαχρονική έρευνα με θέμα «How important is morphological awareness for children with learning difficulties?»

Έρευνες έχουν δείξει ότι η μορφολογική επίγνωση, η ικανότητα «χειρισμού των μορφημάτων», διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ορθογραφημένη γραφή των παιδιών, ειδικά όταν τα παιδιά αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Τα αποτελέσματα αυτής της διαχρονικής μελέτης δείχνουν ότι όσο περισσότερη εμπειρία έχουν τα παιδιά με την ανάγνωση και την ορθογραφία τόσο περισσότερες πιθανότητες έχουν να αναπτύξουν τη μορφολογική τους επίγνωση. Τόσο θεωρητικά όσο και εμπειρικά, η μελέτη αυτή συνεισφέρει στην αμφίδρομη/αμοιβαία σύνδεση μεταξύ μορφολογικής επίγνωσης και γραμματισμού.

Kouki, E. P., Fella, A., Siegelman, N., Kuperman, V., & Papadopoulos, T. C. (2020, October). Multilingual Eye-movement Corpus (ΜΕCO): Data from Greek. Online presentation at the 10th Annual Scientific e-Conference of the Center of Applied Neuroscience, Nicosia, Cyprus.

Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν ο έλεγχος πιθανών γνωστικών και γλωσσικών διαφορών μεταξύ νεαρών ερευνητών από διαφορετικές χώρες και κουλτούρες κατά την ανάγνωση κειμένων στη μητρική (βλ. Ελληνικά) και μια δεύτερη (βλ. Αγγλική) γλώσσα. Ο έλεγχος πιθανών διαφορών έγινε μέσω της καταγραφής οφθαλμικών κινήσεων με τη χρήση eye-tracker, παρέχοντας δεδομένα για τον τρόπο με τον οποίο ένας νεαρός ενήλικας επεξεργάζεται πληροφορίες κατά την ανάγνωση κειμένων στην ελληνική και αγγλική γλώσσα και συγκεκριμένα, αναφορικά με τους βασικούς μηχανισμούς και λειτουργίες που εμπλέκονται στην αναγνωστική διαδικασία.

Η συγκεκριμένη ερευνητική δράση, με τον τίτλο «Διαγλωσσικές διαφορές στην ανάγνωση μέσω της χρήσης τεχνικής οφθαλμοκίνησης», διεξήχθη στο Κέντρο Εφαρμοσμένης Νευροεπιστήμης, με Επιστημονικό Υπεύθυνο τον Καθ. Τιμόθεο Παπαδόπουλο (Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Κύπρου) και Διαχειρίστρια του έργου τη Δρα Αργυρώ Φελλά (Πανεπιστήμιο Λευκωσίας). Η ερευνητική δράση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια του Yale (Η.Π.Α.) και McMaster (Καναδά).

Vrikki, M., Karousiou, Ch., & Evagorou, M. (2021). What is the role of Teachers’ Professionalism in Changing their Dialogue and Argumentation Practices? Paper presented at the American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting, April 8-12, conference held online, USA.

Πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά από τις 8 μέχρι τις 12 Απριλίου 2021, το ετήσιο συνέδριο του American Educational Research Association (AERA), το οποίο αποτελεί τη μεγαλύτερη συγκέντρωση ερευνητών στον τομέα της εκπαίδευσης και παρουσιάζει πρωτοποριακές και καινοτόμες μελέτες σε διάφορους τομείς. Στα πλαίσια του συνεδρίου οι καθηγητές του Τμήματός μας, Μαρία Βρίκκη, Χριστιάνα Καρούσιου και Μαρία Ευαγόρου, παρουσίασαν την έρευνα με θέμα “What is the role of TeachersProfessionalism in Changing their Dialogue and Argumentation Practices?.”

Pittas, E. Factors to consider when raising phonological awareness in children with dyslexia. Interactive PowerPoint presentation, 12th British Dyslexia Association International Conference, 20-21 May 2021, Webinar due to Covid-19.

Στο πλαίσιο του 12ου British Dyslexia Association International Conference που πραγματοποιήθηκε στις 20-21 Μαΐου 2021, η Δρ Ευδοκία Πίττα παρουσίασε διαδικτυακά τη μελέτη με θέμα Factors to consider when raising phonological awareness in children with dyslexia.

Τα παιδιά με δυσλεξία τα οποία μαθαίνουν να διαβάζουν και να γράφουν σε ένα αλφαβητικό σύστημα γραφής, πρέπει να μάθουν να διαχειρίζονται τις φωνημικές και φωνολογικές μονάδες του λόγου. Για την κατάκτηση της ανάγνωσης και της ορθογραφημένης γραφής, η φωνημική επίγνωση και η φωνολογική επίγνωση είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τα παιδιά με δυσλεξία που χρειάζεται να καλλιεργήσουν αυτές τις δεξιότητες και να τις αξιοποιήσουν ως στρατηγικές για τον χειρισμό των φωνημάτων μέσα στις λέξεις ώστε να υπερκεράσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.

Kouki, E. P., Fella, A., & Papadopoulos, T. C. (2021, July). Mapping the gaze of adult readers during text reading in a transparent orthography. The poster will be presented at the 28th conference of the Society for the Scientific Study of Reading (SSSR), Virtual Conference.

Vrikki, M., Karousiou, Ch., & Evagorou, M. (2021). The role of teacher professionalism in changing dialogic and argumentative practices. Paper to be presented at the European Association of Research in Learning and Instruction (EARLI), 23 – 27 August, conference to be held online, Belgium.

Από τις 23 έως τις 27 Αυγούστου 2021 θα διεξαχθεί διαδικτυακά το 19ο συνέδριο European Association of Research in Learning and Instruction (EARLI) που πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια, στο οποίο οι συμμετέχοντες θα παρουσιάσουν συμπεράσματα και ιδέες από τις πιο πρόσφατες έρευνες για τη μάθηση και τη διδασκαλία, και ειδικότερα γύρω από το θέμα “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures”. Οι καθηγητές του Τμήματός μας Μαρία Βρίκκη, Χριστιάνα Καρούσιου και Μαρία Ευαγόρου, θα παρουσιάσουν την έρευνα με θέμα “The role of teacher professionalism in changing dialogic and argumentative practices”.

Προσκεκλημένοι/ες ομιλητές/τριες σε διαλέξεις, σεμινάρια και εργαστήρια

Evagorou, M. (2020). Promoting scientific competencies in the post-covid era, responsible citizenship and the relevance of science. Plenary Talk at the Congreso Internacional sobre Educación Científica, November 13th, Malaga, Spain.

Η ερευνητική ομάδα Enseñanza de las Ciencias y Competencias (ENCIC) διοργάνωσε, στις 12 και 13 Νοεμβρίου 2020, το πρώτο διεθνές συνέδριο με τη συμμετοχή ερευνητών στη διδασκαλία των επιστημών, διδασκόντων όλων των εκπαιδευτικών επιπέδων και μεταπτυχιακών φοιτητών, με θέμα “Educación Científica y Problemas Relevantes para la Ciudadanía”, προκειμένου να προσφέρει τη δυνατότητα για συζήτηση και ανταλλαγή ιδεών σχετικά με μελέτες που ασχολούνται με τον τομέα της διδασκαλίας των επιστημών και συγκεκριμένα με:

α) την αντιμετώπιση κοινωνικο-επιστημονικών ζητημάτων και ζητημάτων κοινωνικής διαβίωσης στη διδασκαλία των επιστημών.

β) τον ακτιβισμό στη διδασκαλία των επιστημών και

γ) την ανάπτυξη ικανοτήτων μέσω επιστημονικών πρακτικών και προβλημάτων της καθημερινής ζωής.

Ο Δρ Κυριάκος Δημητρίου έχει προσκληθεί για να συμμετάσχει ως ομιλητής στο 2021 OVC Applied Research and Best Practice Symposium, ένα ετήσιο συμπόσιο το οποίο διοργανώνεται από τον πολυεθνικό οργανισμό CAFO. Το φετινό συμπόσιο πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά τον Μάιο με θέμα “Helping Children with Disabilities Thrive: Play, Powerful Behaviors, and Full Potential“. Το συμπόσιο απευθυνόταν σε ερευνητές, εκπαιδευτικούς, γονείς και άλλους επαγγελματίες οι οποίοι δουλεύουν με παιδιά με αναπηρίες και είχε σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση τους σε θέματα και καινοτόμες πρακτικές οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν στην καθημερινή πράξη. Ο Δρ Δημητρίου μίλησε για τα στάδια ανάπτυξης του παιχνιδιού στην περίπτωση παιδιών με αναπηρίες, παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας του σχετικά με τις τάσεις και προθέσεις των παιδιών χωρίς αναπηρίες να επιλέγουν παιδιά με αναπηρίες για συμμετοχή σε παιγνιώδεις δραστηριότητες, και εισηγήθηκε στρατηγικές ενίσχυσης της αποδοχής καθώς και της υγιούς κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών με αναπηρίες μέσα από τη συμμετοχή τους σε ελεύθερο και δομημένο παιχνίδι μαζί με τους ομήλικους τους.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του συμποσίου research.cafo.org/?s=symposium

Pittas, E. (Invited speaker) Literacy learning in children with learning difficulties and dyslexia. Webinar. Postgraduate Programme Learning Difficulties and capabilities, Department of Education, University of Patras, 21 May 2020.

Η Δρ Ευδοκία Πίττα ήταν προσκεκλημένη ομιλήτρια σε Webinar το οποίο διοργανώθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος Μαθησιακές Δυσκολίες και Δυσλεξία του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης, Π.Τ.Δ.Ε./Τ.Ε.Ε.Κ.Ε., του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών, στις 21 Μαΐου 2020. Σ’ αυτό το διαδικτυακό σεμινάριο συζητήθηκαν σημαντικοί προγνωστικοί παράγοντες για την κατάκτηση της ανάγνωσης και της ορθογραφημένης γραφής, όπως η φωνολογική επίγνωση και η μορφολογική επίγνωση. Για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία, είναι πρωτεύουσας σημασίας η μελέτη του ρόλου που διαδραματίζει η φωνολογία και η μορφολογία στην ανάγνωση και την ορθογραφημένη γραφή. Μέσω της φωνολογικής επίγνωσης τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν αντιστοιχώντας κάθε γράφημα με κάθε φώνημα. Μέσω της αυτής της ικανότητας τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν λέξεις για τις οποίες η γνώση των μορφημάτων είναι απαραίτητη για να κατανοήσουν το εννοιολογικό περιεχόμενό τους.

Σεμινάρια σε εκπαιδευτικούς

Η Δρ Αργυρώ Φελλά, κατά τον Φεβρουάριο και Μάρτιο 2021, πραγματοποίησε πέντε διαδικτυακά σεμινάρια με τίτλο «Μαθησιακές Δυσκολίες: Αξιολόγηση και αντιμετώπιση» σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Τα σεμινάρια επεδίωκαν μέσα από επιστημονικά τεκμηριωμένες θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις να καθοδηγήσουν, να ενημερώσουν και να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν εις βάθος το φαινόμενο των Μαθησιακών Δυσκολιών, ώστε να υποστηρίξουν σε πρώτο στάδιο μαθησιακά και σε δεύτερο στάδιο κοινωνικοσυναισθηματικά τους μαθητές τους. Στο σεμινάριο συμμετείχαν εκπαιδευτικοί γενικής και ειδικής αγωγής.

Η Δρ Αργυρώ Φελλά, από τον Ιανουάριο μέχρι τον Απρίλιο 2021, πραγματοποίησε διαδικτυακά σεμινάρια σε νηπιαγωγούς με τίτλο «Φωνολογική επίγνωση: Το κλειδί για την επιτυχημένη ανάγνωση;» σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Στόχος των σεμιναρίων ήταν η κατανόηση του περιεχομένου τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη, η κατανόηση των διαστάσεων και των δεξιοτήτων της φωνολογικής επίγνωσης και η εμπέδωση της σχέσης μεταξύ της φωνολογικής επίγνωσης και της αναγνωστικής ανάπτυξης και των συναφών δυσκολιών.

 Η Δρ Αργυρώ Φελλά πραγματοποίησε διαδικτυακά σεμινάρια σε εκπαιδευτικούς με τίτλο «Μέθοδοι διδασκαλίας της ορθογραφικής δεξιότητας» σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Στόχος των σεμιναρίων ήταν η περιγραφή και η συζήτηση αποτελεσματικών διδακτικών προσεγγίσεων για τη διδασκαλία της ορθογραφίας σε μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη γραφή των λέξεων στα ελληνικά, όπως πηγάζουν από σύγχρονες θεωρίες για την ανάπτυξη και καλλιέργεια του ορθογραφικού λεξικού των μαθητών.

Στα πλαίσια επαγγελματικής επιμόρφωσης και στήριξης των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής η Δρ Αγνή Στυλιανού-Γεωργίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, παρουσίασε στις 8 Απριλίου 2021 μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας Microsoft Teams το συγκεκριμένο θέμα μετά από πρόσκληση της Ανεξάρτητης Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών (A.Κί.ΔΑ). Στην παρουσίαση συζητήθηκε πώς μπορούν να δημιουργηθούν ευκαιρίες για ανάληψη ρίσκου και εναλλακτικών προοπτικών στο σχολικό περιβάλλον. Η πρόσκληση της αβεβαιότητας στην τάξη αποτελεί σημαντική ανάγκη για ανάπτυξη δεξιοτήτων 21ου αιώνα. Στην παρουσίαση συζητήθηκε πώς μπορούν οι νηπιαγωγοί να πάρουν “όμορφα ρίσκα” στα πλαίσια διδακτικού σχεδιασμού δημιουργώντας παράθυρα για δημιουργική έκφραση. Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκαν πρακτικές εφαρμογές κάνοντας αναφορά στο πώς εικονογράφοι και συγγραφείς κυρίως εικονοβιβλίων (Suzy Lee, Istvan Banyai, Shaun Tan, Anthony Brown, ISOL, Brendan Wenzel, Pamela Zagrensky, Toby Forward, Hervé Tullet) προσκαλούν τους αναγνώστες σε εναλλακτική θέαση είτε των ορίων σε μια σελίδα είτε των γεγονότων ή χαρακτήρων και πώς αυτοί συμπεριφέρονται σε μια ιστορία. Τέλος, συζητήθηκε η πολυπλοκότητα στη θέαση και τη συμμετοχή καθώς και τα πλεονεκτήματα της «αργής θέασης», εστιάζοντας είτε σε λεπτομέρειες είτε παρατηρώντας μια σκηνή ή ένα χαρακτήρα σε μια ιστορία, υιοθετώντας εναλλακτικές προοπτικές (π.χ. ποιος κοιτάζει ή από ποιο σημείο γίνεται η θέαση). Την παρουσίαση παρακολούθησαν 253 εκπαιδευτικοί.

SHARE
Published On: September 8th, 2021|Categories: Blog, OISTOS|
Σεμινάρια εξ αποστάσεως (webinars)
Διδακτικές Προσεγγίσεις

Εγγραφή στο Ενημερωτικό Δελτίο «Οιστός»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τέχνη & Ενσυνειδητότητα

Πολλές φορές νομίζουμε ότι είμαστε παρόντες σε μία δεδομένη στιγμή που κάνουμε κάτι, αλλά δεν είμαστε. Το μυαλό μας χάνεται σε άλλες σκέψεις, π.χ. συστηνόμαστε με κάποιον και αμέσως το επόμενο δευτερόλεπτο δεν θυμόμαστε το όνομά του, ή, όταν τα παιδιά μας μάς μιλάνε, ακούμε πραγματικά τι μας λένε;

Go to Top