Loading Events

«Γεφυρώνοντας την εκπαίδευση με την απασχόληση: Δεξιότητες επαγγελματικής ετοιμότητας και μετάβασης στην αγορά εργασίας»

Η μακροχρόνια οικονομική κρίση αλλά και ακόμα περισσότερο η πανδημία COVID-19 έχουν οδηγήσει διεθνώς σε απότομα αυξανόμενη ανεργία, ειδικά των νέων (ΟΟΣΑ, 2020[1]), οι οποίοι αντιμετωπίζουν αυξημένη επαγγελματική αβεβαιότητα και καθίστανται ιδιαίτερα ευάλωτοι στην αναζήτηση, εύρεση και διατήρηση εργασίας (Mann, Denis and Percy, 2020[2]).

Επιπλέον, οι ταχέως εξελισσόμενες αλλαγές λόγω της ψηφιακής και της «πράσινης» μετάβασης, φαίνεται να δημιουργούν ακόμα μεγαλύτερες προκλήσεις για τη λήψη αποφάσεων και το σχεδιασμό σταδιοδρομίας. Πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα που αποτυπώνονται στο πλαίσιο του «Career Readiness projecτ» του ΟΟΣΑ δείχνουν ότι οι προσδοκίες σταδιοδρομίας των νέων παγκοσμίως είναι περιορισμένες και συγκεχυμένες. 50% των νέων άνω των 15 ετών ενδιαφέρεται για μόλις 10 επαγγέλματα, ενώ το 38-41% επιδιώκει δουλειές που διατρέχουν κίνδυνο αυτοματοποίησης. Επίσης 1 στους 5 νέους έχει ασύμβατες εκπαιδευτικές και επαγγελματικές προσδοκίες (ΟΟΣΑ, 2020 μελέτη PISA 2018).

Το ζήτημα αυτό συνδέεται με περιορισμένη πρόσβαση σε υπηρεσίες επαγγελματικής καθοδήγησης και πληροφόρησης, γεγονός που οδηγεί σε στερεοτυπικές επιλογές, απομακρυσμένες από τις πραγματικές συνθήκες και τάσεις στην αγορά εργασίας και χαμηλή κατανόηση των διαθέσιμων εκπαιδευτικών και επαγγελματικών ευκαιριών και διαδρομών καριέρας (Mann et al, 2020[3]).Τελικά οι νέοι συχνά βγαίνουν στην αγορά εργασίας με χαμηλή επίγνωση των δυνατοτήτων τους, αυξημένη αβεβαιότητα και χωρίς ξεκάθαρη εικόνα για τη σταδιοδρομία τους στο μέλλον αλλά και ελλιπείς δεξιότητες απασχολησιμότητας και διαχείρισης σταδιοδρομίας. Από την άλλη, η έγκαιρη πρόσβαση των νέων σε υπηρεσίες συμβουλευτικής σταδιοδρομίας συμβάλλει καταλυτικά στο να διαμορφώσουν πιο τεκμηριωμένες επαγγελματικές φιλοδοξίες, να προετοιμαστούν επαρκώς για την αγορά εργασίας, ενώ συνδέεται και με αποτελεσματικότερες μεταβάσεις από την εκπαίδευση στην απασχόληση.

Ο ΟΟΣΑ μελετά σε βάθος το ζήτημα της επαγγελματικής ετοιμότητας (career readiness) των νέων και τα διαθέσιμα εθνικά δεδομένα, καθορίζοντας δείκτες συσχέτισης της συμμετοχής σε δραστηριότητες και υπηρεσίες συμβουλευτικής σταδιοδρομίας με βελτιωμένα αποτελέσματα απασχόλησης, με σκοπό να κινητοποιήσει τους συμβούλους και τους αρμόδιους φορείς να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες προς όφελος των νέων (Covacevich et al., 2021a[4]. Covacevich et al., 2021b[5]).

Με αφορμή το «Career Readiness projecτ» του ΟΟΣΑ, διεθνείς διακεκριμένοι εισηγητές θα αναδείξουν τους τρέχοντες προβληματισμούς, προκλήσεις και ευκαιρίες με στόχο τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της εκπαίδευσης και της απασχόλησης μέσα από τη σύγχρονη οπτική και την ανάγκη για έγκαιρη ανάπτυξη δεξιοτήτων επαγγελματικής ετοιμότητας και δια βίου διαχείρισης σταδιοδρομίας στους νέους.

[1]OECD (2020), OECD Employment Outlook 2020: Worker Security and the COVID-19 Crisis, OECD Publishing, Paris, https://dx.doi.org/10.1787/1686c758-en

[2]Mann, A., V. Denis and C. Percy (2020), “Career ready? : How schools can better prepare young people for working life in the era of COVID-19”, OECD Education Working Papers, No. 241, OECD Publishing, Paris, https://dx.doi.org/10.1787/e1503534-en

[3]Mann, A. et al. (2020), Dream Jobs? Teenagers’ Career Aspirations and the Future of Work, https://www.oecd.org/education/dream-jobs-teenagers-career-aspirations-and-the-futureof-work.htm (accessed on 18 October 2021).

[4] Covacevich, C. et al. (2021a), Thinking about the future: Career readiness insights from national longitudinal surveys with examples of practice, OECD Publishing, Paris, https://dx.doi.org/10.1787/02a419de-en.

[5] Covacevich, C. et al. (2021b), “Indicators of teenage career readiness: An analysis of longitudinal data from eight countries”, OECD Education Working Papers.

Share This, Choose Your Platform!

Go to Top