ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

Η Έδρα UNESCO «Πολιτισμική Ετερότητα και Διαπολιτισμικός Διάλογος για έναν Πολιτισμό Ειρήνης» του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Ζήτρος, πιστεύοντας στη δύναμη της φιλοσοφίας σας παρουσιάζουν με χαρά την έκδοση στην ελληνική της έρευνας της UNESCO, Φιλοσοφία, ένα σχολείο ελευθερίας: Διδάκοντας Φιλοσοφία και μαθαίνοντας να φιλοσοφούμε – Κατάσταση και προοπτικές. Πρόκειται για μια μελέτη, απόλυτα συμβατή με τη Διατομεακή Στρατηγική της UNESCO σχετικά με τη Φιλοσοφία, έτσι όπως αυτή υιοθετήθηκε από την Εκτελεστική Επιτροπή της UNESCO, τον Απρίλιο του 2005. Στόχος της έρευνας ήταν, αφού αρχικά καταγράψει το πώς η Φιλοσοφία γίνεται αντιληπτή και εφαρμόζεται στο χώρο της εκπαίδευσης, από την προσχολική μέχρι και την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, να καταγράψει και τις όποιες άτυπες (μη ιδρυματικές) λειτουργίες της που ενδέχεται να λαμβάνουν χώρα μέσα στο μεγαλύτερο σχολείο, αυτό της πόλης.

Θεωρούμε πως με την έκδοση αυτή θα συμβάλουμε στην πιο εύκολη προώθηση των αρχών και των αξιών που η ίδια η φιλοσοφία υπηρετεί.

Επιμελητής της ελληνικής έκδοσης: Αλέξιος Α. Πέτρου

Γενική Εποπτεία: Αιμίλιος Α. Σολωμού

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Πρόλογος

Koïchiro Matsura, Γενικός Διευθυντής της UNESCO

Η φιλοσοφία στην UNESCO: Παρελθόν, παρόν και μέλλον

Pierre Sané, Βοηθός Γενικός Διευθυντής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών (UNESCO)

Η δυναμική της μεθόδου

Moufida Goucha, Επικεφαλής του Τομέα Ανθρώπινης Ασφάλειας, Δημοκρατίας και Φιλοσοφίας (UNESCO)

Πρώτο Κεφάλαιο
Διδάσκοντας φιλοσοφία και μαθαίνοντας να φιλοσοφούμε στην προδημοτική και δημοτική εκπαίδευση
Φιλοσοφία και παιδικότητα: Η ηλικία της περιπλάνησης

Εισαγωγή: Ο δρόμος που έχει διανυθεί, ο δρόμος που βρίσκεται μπροστά μας

Μεθοδολογία

  1. IΤα ερωτήματα που τίθενται σχετικά με τη φιλοσοφία για τα παιδιά
  2. Προωθώντας φιλοσοφικά κατευθυνόμενες πρακτικές στην προδημοτική και δημοτική εκπαίδευση: Προσανατολισμοί και κατευθύνσεις για δράση
  3. Φιλοσοφία με παιδιά: Μια εξέλιξη που θα αναγνωριστεί
  4. Φιλοσοφία στην προδημοτική και δημοτική εκπαίδευση: Μερικά στοιχεία

Συμπέρασμα: Από το επιθυμητό στο εφικτό

Δεύτερο Κεφάλαιο
Διδάσκοντας φιλοσοφία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Η ηλικία της αναζήτησης

Εισαγωγή: Οι διαφορετικές πτυχές της φιλοσοφίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Μεθοδολογία

  1. Η παρουσία της φιλοσοφίας στα σχολεία: Κάποιες συζητήσεις
  2. Προτάσεις για την ενίσχυση της διδασκαλίας της φιλοσοφίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
  3. Απολογισμός: Θεσμοί και πρακτικές
  4. Η Φιλοσοφία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Μερικά στοιχεία

Συμπέρασμα: Η φιλοσοφία στην εφηβεία: Μια δύναμη για δημιουργική αλλαγή

Τρίτο Κεφάλαιο
Διδάσκοντας φιλοσοφία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Η φιλοσοφία στο πανεπιστημιακό πλαίσιο

Εισαγωγή: Η ανάπτυξη και η διδασκαλία της φιλοσοφικής γνώσης

Μεθοδολογία

  1. Η δυναμική ανάμεσα στη διδασκαλία της φιλοσοφίας και την έρευνα στα πανεπιστήμια
  2. Η Φιλοσοφία αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις: Ερωτήματα και στοιχήματα
  3. Ποικιλομορφία και διεθνοποίηση της διδασκαλίας της φιλοσοφίας
  4. Η Φιλοσοφία στην Ανώτερη Εκπαίδευση: Κάποια σχεδιαγράμματα

Συμπέρασμα: Το μέλλον της Φιλοσοφίας

Τέταρτο Κεφάλαιο
Άλλοι τρόποι για να ανακαλύψουμε τη φιλοσοφία
Η φιλοσοφία στην πόλη

Εισαγωγή: Οι άλλες διαστάσεις της φιλοσοφίας

Μεθοδολογία  

  1. Η ανάγκη του φιλοσοφείν
  2. Tα ποικίλα είδη της φιλοσοφικής πρακτικής
  3. Είκοσι εισηγήσεις για δράση
  4. Άτυπη φιλοσοφία: Νέα στοιχεία

Συμπέρασμα: Είναι φιλοσοφική;

Πέμπτο Κεφάλαιο

Η διδασκαλία της φιλοσοφίας, όπως αποκαλύπτεται από την online διαδικτυακή έρευνα της UNESCO

Εισαγωγή: Μία συμπεριληπτική, συλλογική διαδικασία

  1. Κύρια αποτελέσματα ανά ζήτημα
  2. Εργαλεία, μέθοδος και οργάνωση της έρευνας

Συμπέρασμα: Μια πρωτοποριακή έρευνα
Το ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο της UNESCO

Άποψη