Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Καθηγητής Φίλιππος Πουγιούτας, έχει ολοκληρώσει την αξιολόγηση της πιλοτικής εφαρμογής του συστήματος ηλεκτρονικής αξιολόγησης TeSLA στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο του Ηνωμένου Βασιλείου. H αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε στις 4 και 5 Ιουνίου 2018, στους χώρους του Ανοικτού Πανεπιστημίου του Ηνωμένου Βασιλείου (OU) www.openuniversity.edu, κορυφαίου ιδρύματος παγκοσμίως στην παροχή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με περισσότερους από 173,000 εξ αποστάσεως φοιτητές.

Πρύτανης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας προήδρευσε της επιτροπής που απαρτιζόταν επίσης από τον Dr Cormac O’Keeffe, διευθυντή της εταιρείας YESNYOU (www.yesnyou.com/en) που εξειδικεύεται στην ηλεκτρονική μάθηση και ηλεκτρονική αξιολόγηση, την κα Asnate Kazoka, ειδική στη διασφάλιση ποιότητας από τον Φορέα Διασφάλισης Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης της Λετονίας, και τον Κο David Montpeyó Garcia-Moreno, αποφοιτούντα διδακτορικό φοιτητή από το Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης.

Το πρόγραμμα TeSLA (www.tesla-project.eu) χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έχει δημιουργήσει ένα λογισμικό σύστημα που υποστηρίζει την ηλεκτρονική μάθηση και αξιολόγηση, χρησιμοποιώντας τελευταίας τεχνολογίας λογισμικό πιστοποίησης της ταυτότητας του/της φοιτητή/τριας (με αναγνώριση χαρακτηριστικών προσώπου και φωνής, και δυναμικής πληκτρολόγησης – face and voice recognition and keystroke dynamics) καθώς και λογισμικό αναγνώρισης λογοκλοπής (forensic analysis and anti-plagiarism). Ταυτόχρονα, το TeSLA εφαρμόζει τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα και Κατευθυντήριες Γραμμές για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (ESG-2015 https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf) και έχει βοηθήσει τα Πανεπιστήμια να αναδιαμορφώσουν τις μεθόδους ηλεκτρονικής μάθησης και αξιολόγησης. Το TeSLA μπορεί να ενσωματωθεί στις πλείστες πλατφόρμες ηλεκτρονική μάθησης, συμπεριλαμβανομένου του Moodle, ενώ σύντομα θα είναι διαθέσιμο και ως εμπορικό προϊόν. Το σύστημα έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τα ESG-2015 και πρότυπα που αφορούν σε προσωπικά δεδομένα και θέματα ηθικής  καθώς και τελευταίας αιχμής εκπαιδευτικών και τεχνολογικών καινοτομιών.

Το TeSLA συντονίζεται από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο της Καταλονίας (OUC); συνεργάτες αποτελούν το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Φορέων Διασφάλισης Ποιότητας (ENQA), ο Φορέας Διασφάλισης Ποιότητας Πανεπιστημίων Καταλονίας (AQU), το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Φορέων Διασφάλισης Ποιότητας για Εκπαίδευση Πληροφορικής (ENQANIE), το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Ηνωμένου Βασιλείου (OU), Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Ολλανδίας (OUNL), το Πανεπιστήμιο Jyväskylä (JYU) της Φιλανδίας και άλλα συμβατικά πανεπιστήμια που προσφέρουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Το τεχνικό μέρος του ερευνητικού έργου σε σχέση με την ανάπτυξη του λογισμικού, διευθύνεται από OUC με τη συμμετοχή του  Imperial College και εταιρείες που εξειδικεύονται στην έρευνα και καινοτομία στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Απαραίτητη Προϋπόθεση για την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – Ηλεκτρονική Αξιολόγηση, Ηλεκτρονική Επιτήρηση Εξετάσεων και Εναλλακτικές Μέθοδοι Αξιολόγησης

Σύμφωνα με τον Πρύτανη Πουγιούτα «ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα της αξιολόγησης είναι το γεγονός ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να είναι πραγματικά τέτοια, αν υπάρχει ηλεκτρονική αξιολόγηση και ηλεκτρονική επιτήρηση των εξετάσεων.  Τα Πανεπιστήμια πρέπει να ενθαρρυνθούν ώστε να υιοθετήσουν την ηλεκτρονική αξιολόγηση και ηλεκτρονική επιτήρηση, ενώ οι Φορείς Διασφάλισης Ποιότητας πρέπει να προσφέρουν το πλαίσιο για τον ποιοτικό έλεγχο των νέων αυτών μεθόδων».

Ο Πρύτανης Πουγιούτας τόνισε επίσης ότι «άλλο ένα εξίσου σημαντικό (γνωστό) εύρημα είναι ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δε χρησιμοποιεί μόνο γραπτές τελικές εξετάσεις ειδικά όσον αφορά στα μεταπτυχιακά προγράμματα. Πολλά πανεπιστήμια που προσφέρουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρησιμοποιούν συνεχή αξιολόγηση (εργασίες, portfolio, κλπ), αντί γραπτών τελικών εξετάσεων, για την αξιολόγηση μεταπτυχιακών φοιτητών. Αυτό εναρμονίζεται με την κοινώς αποδεκτή άποψη ότι οι γραπτές εξετάσεις δεν αποτελούν την καλύτερη μέθοδο αξιολόγησης γνώσης και ικανοτήτων. Οι Φορείς Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας καλούνται λοιπόν να παρέχουν πλαίσιο αξιολόγησης το οποίο να μην παρεμποδίζει την προσφορά  εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μέσω της επιβολής γραπτών τελικών εξετάσεων.»